vOOR AL UW SCHEEPSVAART BOEKEN, CD'S EN DVD'S

s/s Maasdam (2) 1872 (1889-1902)

s/s MAASDAM (2)
naamsein: PJSV

Bouwjaar:1872
Bouwwerf: Harland & Wolff Ltd., Belfast Engeland.(76)
Brt.: 3.983, nrt: 2.729, dwt: 3.963, 
lxbxhxd: 131,22 x 12,27 x 10,29 x 7,82
Vrachtschip met passagiersaccomadatie, 3 dekken, accomodatie voor 150 eerste, 60 tweede en 800 derde klasse passagiers,  85 bemanningsleden, In 1899 accomodatie voor 84 tweede en 562 derde klasse passagiers. 
Compouns stoommachine, 4 cyl., 3.197 ipk,13 mijl
In 1899 Triple expansie stoommachine, 4 cyl.,
Machinebouwer George Forrester & Co., Liverpool-Engeland.
In 1899 Harland & Wolff Ltd., Belfast Engeland.

Historie:
4 juli 1871 tewaterlating, 21 januari 1872 opgeleverd als REPUBLIC.
21.01.1872-1889 REPUBLIC, Oceanic Steam Navigation Company (White Star Line), Liverpool-Engeland.
15.06.1889-1902 MAASDAM, Nederlandsch-Amerikaanse Stoomvaart Maatschappij, Rotterdam-Nederland
En direct na aankoop verbouwd bij de Nederlandsche Stoomboot Maatschappij in Rotterdam en van een nieuwe stoommachine voorzien.
Maakte op 15 maart 1890 haar eerste reis voor de NASM van Rotterdam naar New York.
In 1899 werd de passagiersaccomodatie aangepast
03.1902-1902 VITTORIA, Fratelli Bruzzo, Genua-Italie.
09.1902-1910 CITTA DI NAPOLI, La Veloce Navigazione Italiana a Vapeur, Genua-Italie.
In december 1910 werd het schip naar Messina gestuurd als accomodatieschip voor de overlevenden
van een aardbeving en daarna voor de sloop verkocht. Werd in augustus 1910 in Genua gesloopt.

s/s Zaandyk (1) 1899 (1909-1917)

s/s ZAANDYK (1)
naamsein: QCVN

Bouwjaar: 1899 
Bouwwerf: Bartram & Sons, Sunderland-Engeland.(174)
Brt: 4.189, brt: 2.575, dwt: 6.431,
lxbxhxd: 128,78 x 14,12 x 11.30 x 7,32
Vrachtschip, spardeck type, 2 dekken, 8 laadbomen.
43 bemanningsleden.
Triple expansie stoommachine, 3 cyl., 2.100 ipk, 10,5 mijl
Machinebouwer: C. Clark Ltd., Sunderland-Engeland.

History:
10 mei 1899  tewaterlating,  23 juli 1899 opgeleverd als OHIO.
23.07.1899-1904 OHIO, Neptune Steam Navigation Co. Ltd.,
(W. & T.W. Pinkney), Sunderland-Engeland.
1904-1905 OHIO, Neptune Steam Navigation  Co. Ltd.,
(F.W. Bolam & Swinhoe), Sunderland-Engeland. 
1905-1909 OHIO, Furness, Withy & Co. Ltd., Sunderland-Engeland.
07.1909-1917 ZAANDYK, Holland Amerika Lijn, Rotterdam-Nederland.
Het schip maakte op 31 juli 1909 haar eerste reis voor de HAL.
11 maart 1916 tijdens een reis van Philadelphia naar Rotterdam op de Noordzee, nabij het lichtschip, 'Kentish Knock' op een mijn gelopen en in de Thamesmonding aan de grond gezet. Na een noodreparatie in Gravesend en onder begeleiding van de s.slb 'Roode Zee' van L. Smit & Co., naar Rotterdam gevaren.
22 februari 1917 tijdens een reis van Rotterdam naar Philadelphia via Falmouth bij de Scilly eilanden op 27 mijl westelijk van Bishop Rock  door de "U 21" aangehouden en met een springlading tot zinken  gebracht op positie 49.52 N.B. en 7.00 W.L.

s/s Rotterdam (4) 1908 (1908-1940)

s/s ROTTERDAM (4)
naamsein: PRMN,  na 1933  PHEG

Bouwjaar: 1908 
Bouwwerf: Harland & Wolff Ltd., Belfast-Engeland.(390)
Brt: 24.149, nrt: 15.056, dwt: 15.540,
lxbxhxd: 203,12 x 23,47 x 14,63 x 10,06
Passagiersschip, full scantling type, 4 doorlopende dekken, 14 laadbomen, accomodatie voor 532 eerste, 555 tweede, 1168 derde, en 1064 vierde klasse passagiers, in 1929 accomodatie voor 517 eerste- en 1130 derde klasse passagiers, 472 bemannigsleden.
2 x Quadruple expansie stoommachine,
2 x  4 cyl., 16.760 ipk, 17 mijl.
Machinebouwer: Harland & Wolff Ltd., Belfast-Engeland.

History:
6 november 1906 kiellegging, 3 maart 1908 tewaterlating,
6 juni 1908 opgeleverd.
06.06.1908-1940 ROTTERDAM, Holland Amerika Lijn, Rotterdam-Nederland.
Het schip maakte 13 juni 1908 haar eerste reis van Rotterdam naar New York.
In 1912 werd er over de achterste dekhuizen een dek geplaatst en het aantal sloepen verhoogd tot 44 stuks, Het schip werd van 1916 tot 1919 wegens het mijnengevaar in Rotterdam opgelegd.
24 januari 1919 werd de eerste na oorlogsche reis gemaakt. De eerste reizen waren in charter voor de, Amerikaanse regering ten behoeve van het repatrieren van Amerikaanse troepen van Brest naar New York.
In 1929 bij N.V. Dok- en Werfmaatschappij Wilton-Fijenoord te Schiedam verbouwd tot oliestook, en de passagiersaccomodatie aangepast. Kwam 20 januari 1930 weer in de vaart.
4 november 1933 voor een serie 15-daagse cruises in de Caraibische Zee wit geschilderd.
30 september 1935 op Morant Cays, een koraalrif gelopen, 60 mijl van Kingston.
De 425 passagiers werden na enkele dagen door het Britse ss 'Ariguani' overgenomen.
5 oktober dat jaar werd het schip door de stoomsleepboot 'Indus' van L.Smit & Co's Internationale Sleepdienst vlot gebracht en bij de N.V. Dok- en Werfmaatschappij Wilton-Fijnoord te Schiedam hersteld.
Het schip maakte 21 november 1939 de laatste reis van Rotterdam naar New York en werd na terugkeer op 28 december in Rotterdam opgelegd. Op 2 januari 1940 voor fl. 757.500,-- verkocht voor de sloop aan F. Rijsdijk's Industrieele Ondernemingen te Hendrik Ido Ambacht.
Het schip arriveerde daar 2 februari 1940.
 

s/s Leerdam (2) 1921 (1921-1953)

s/s  LEERDAM  (2)
naamsein: PJCN, na 1933 PFNS

Bouwjaar: 1921
Bouwerf: N.V Scheepsbouwbouw Maatschappij,
Nieuwe Waterweg, Rotterdam-Nederland.(108)
Brt: 8.884, nrt: 5.404, dwt: 11.582
lxbxhxd: 141,98 x 17,75 x 12,19 x 9,21
Passagiersschip, closed shelterdeck type, 3 dekken, 37 laadbomen, accomodatie voor 14 eerste-, 174 tweede- en 802 derde klasse passagiers, in 1928 accomodatie voor 14 eerste- en 950 derde klasse passagiers, in 1934 accomodatie voor 30 eerste- en 60 derde klasse passagiers, in 1949 accomodatie voor 90 eerste klasse passagiers,  89 bemanningsleden, na 1934 48 bemmaningsleden.
3 stoomturbines, 4,200 apk, 13 mijl.
Machinebouwer: John Brown & Co.,Clydebank-Engeland.

History: 
30 juni 1919 kiellegging, 6 december 1920 tewaterlating,
25 oktober 1921 opgeleverd.
Op stapel gezet als vrachtschip van het 'Gaasterdijk' type. Tijdens de bouw werd besloten het schip, als passagiers-/vracht schip te wijzigen en te bestemmen voor de Cuba-Mexico dienst. 
25.10.1921-1953 LEERDAM, Holland Amerika Lijn, Rotterdam-Nederland.
Maakte 2 november 1921 haar eerste reis voor de HAL van Rotterdam via Vigo en Havana naar Mexico.
In 1928 passagiersaccomodatie aangepast. Werd in maart 1934 in Rotterdam opgelegd.
In 1934 bij de N.V. Scheepswerf en Machinefabriek v/h P. Smit Jr., te Rotterdam verbouwd, waarbij een schoorsteen werd verwijderd. Tevens werd de passagiersaccomodatie aangepast.  
Maakte 13 oktober 1934 na deze verbouwing haar eerste reis van Rotterdam naar New York.
In juni 1940 aan Ministry of War Transport te Londen vercharterd. 2 maart 1946 terug bij de HAL.
In 1949 wederom de passagiersaccomdatie aanpast. In december 1952 in Rotterdam opgelegd.
In 1953 verkocht aan Foreign Assets Realisation Company, New York-USA.
Het schip werd 7 maart 1954 naar Japan doorverkocht en door N.V. Wijsmuller Scheepvaart, Transport- en Zeesleepvaart Maatschappij te IJmuiden uitgebracht.
Ze arriveerde op 27 augustus 1954 te Yokohama en werd te Kawasaki gesloopt.

s/s Veendam (2) 1923 (1923-1953)

s/s VEENDAM (2)|
naamsein: PWQC, na 1933 PIHP

Bouwjaar: 1923
Bouwwerf: Harland & Wolff Ltd., Belfast-Engeland.(650)
Brt: 15.450, nrt: 9.202, dwt: 13.503
lxbxhxd: 175,26 x 20,43 x 13,72 x 9,00
Passagiersschip, awningdeck type, 4 dekken, 32 laadbomen, in 1938 accomodatie voor 263 eerste, 436 tweede en 1200 derde klasse passagiers, 328 bemanningleden, 1928 accomodatie voor 262 eerste, 430 tweede en 480 toeristenklasse passagiers, 1933 accomodatie voor 263 eerste, 633 toeristen, en 555 derde klasse passagiers, 1947 accomodatie voor 195 eerste en 363 toeristenklasse passagiers.
4 x Brown Curtis stoom turbines,
2  schroeven, 8.000 apk, 15 mijl.
Machinebouwer: Harland & Wolff Ltd., Belfast-Engeland.

History:
18 november1922 tewaterlating, 29 maart 1923 opgeleverd.
29.03.1923-1953 VEENDAM, Holland Amerika Lijn, Rotterdam-Nederland.
Maakte 18 april 1923 haar eerste reis van Rotterdam naar New York. 
20 mei 1928 zonk het schip gedeeltelijk door bodemschade toen het aan de HAL pier in Hoboken lag.
In mei 1928 verbouwd en de passagiersaccomodatie aangepast.
Het schip voer van 26 februari tot 14 november 1930 in charter van de Bermuda Line.
(onderdeel van de Furness groep) In november 1931 bij de N.V. Dok- en Werfmaatschappij Wilton-Fijenoord te Schiedam verbouwd en de passagiersaccomodatie aangepast.
10 mei 1940 lag het schip in Rotterdam en werd door de bombardementen op Rotterdam nauwelijks beschadigd.
11 mei 1941 door de Duitsers gevorderd en op 30 mei naar Hamburg vertrokken.
21 juni 1941 in beheer van de Hapag en in dienst als accomodatieschip voor het personeel
van Organisation Todt in Gotenhafen. 28 april 1942 in Hamburg aangekomen en op 1 mei als Marinestutzpunkt Toolerort (logementschip voor onderzeebootbemanningen.
25 juli 1942 door vier brandbommen getroffen.
In 1944/45 bij diverse geallieerde luchtaanvallen in Hamburg getroffen.
4 mei werd het schip door de Duitsters verlaten en na de bevrijding werd het schip gedeeltelijk gezonken en uitgebrand in Hamburg teruggevonden, in oktober gelicht en voorlopig gerepareerd.
16 juni gesleept door de 'Zwarte Zee' en 'Tyne' in Amsterdam aangekomen om te worden hersteld bij de Nederlandsche Dok- en Scheepsbouw Maatschappij VoF.
30 januari 1947 naar Rotterdam vertrokken.
Maakte 21 februari 1947 haar eerste na-oorlogse reis van Rotterdam naar New York.
30 oktober 1953 werd de laatste reis van Rotterdam naar Amerika gemaakt.
In 1953 verkocht voor de sloop aan Bethlehem Steel Corporation.
Arriveerde 16 november 1953 in Baltimore-USA om te worden gesloopt bij Patasoo Scrap Company.
 
 

m/s Noordam (2) 1938 (1938-1963)

m/s NOORDAM (2)
Naamsein: PGHP

 

Bouwjaar: 1939
Bouwwerf: N.V. Machinefabriek en Scheepswerf,
van P. Smit Jr.,Rotterdam-Nederland.(515)
Brt: 10.726, nrt: 6.236, dwt: 10.312
lxbxhxd: 152,87 x 19,51 x 12,19 x 9,34
Passagiers-/vrachtschip, full scantling type, 3 dekken, 24 laadbomen,  accomodatie voor 125 toeristenklasse passagiers, 123 bemanningleden. 
2 x B& W diesels 2 tew, 12 cyl.,(620 x 1.150),
12.500 rpk, 18 mijl.
Machinebouwer: N.V. Machinefabriek en Scheepswerf,
van P. Smit Jr.,Rotterdam-Nederland.

History:
3 juli 1937 kiellegging, 19 april 1938 tewaterlating,
15 september 1938 opgeleverd.
15.09.1938-1963 NOORDAM, Holland Amerika Lijn, Rotterdam-Nederland.
Maakte 28 september 1938 haar eerste reis van,
Rotterdam naar New York.
Vertrok 14 maart 1940 voor de eerste reis in de Java-New York Lijn (JNL) dienst van New York naar Java.
In augustus 1942 bij de Bethlehem Steel Corporation te San Francisco verbouwd tot troepenschip en ingericht voor 2400 soldaten, in dienst gesteld bij de U.S. War Shipping Administration te San Francisco-USA.
19 februari 1946 in Rotterdam aangekomen en bij de bouwwerf verbouwd in de oorspronkelike staat.
Vertrok in juli voor de erste na-oorlogse reis van,
Rotterdam naar New York.
10.05.1963-1967 OCEANIEN, Cielomar SA, Lugano-Italie,
onder Panamase vlag.
Zou oorspronkelijk herdoopt worden in 'WALLISIEN'.
Vertrok 2 augustus voor haar eerste reis onder de nieuwe naam van Marseille naar Sydney in charter voor Compagnie des Messageries, Marseille-Frankrijk.
In december 1966 verkocht voor de sloop aan Brodospas te Split-Joegoslavie. Arriveerde 14 februari 1967 in Split.