vOOR AL UW SCHEEPSVAART BOEKEN, CD'S EN DVD'S

s/s Stad Arnhem (1) 1920 (1920-1951)

s/s STAD ARNHEM (1)   
naamsein: PSWH, 1934: PHQH

Bouwjaar: 1920
Bouwwerf: N.V. Scheepswerf 'Dordrecht', Dordrecht-Nederland. (30)
Brt: 3.819, nrt: 2.376, dwt: 6.300,      
lxbxhxd: 103,63 x 15,11 x 8,41 x 5,85
Vrachtschip, flushdek, 1 dek.
Triple expansie 3 cil. stoommachine,
(630, 1040 & 1700 - 1150), 1.800 ipk, 10 mijl ,
2 x3-vuurs Schotse ketels, vo 480 m², wd 13,5 atm.
Ketelbouwer: Ottensen Eisenwerk, Altona. (1917)
Machinebouwer: Thyssen & Co. A.G., Mühlheim-Duitsland.

Historie:

05.1919 tewaterlating ,09.1920 opgeleverd.
00.09.1920-1951 STAD ARNHEM, N.V. Arnhemsche Scheepvaart Maatschappij, (N.V. Halcyon Lijn), Rotterdam-Nederland.
00.09.1951-1962 HENNING OLDENDORFF, Egon Oldendorff,
Lübeck-Duitsland.
06.01.1962 In Split-Joegoslavie, aangekomen om te worden gesloopt bij Brodospas.

s/s Dordrecht (1) (1920-1944)

s/s STAD DORDRECHT (1)   
naamsein: PSWK, na 1934: PHRC     

Bouwjaar: 1920
Bouwwerf:N.V. Scheepswerf 'Dordrecht', Dordrecht-Nederland. (27)
Brt: 3.781, nrt: 2.321, dwt: 6.300,
lxbxhxd: 104,17 x 15,22 x 7,75 x 5,85
Vrachtschip, flushdek, 1 dek.
Triple expansie 3 cil. stoommachine (630, 1040 & 1700 - 1150),
1.800 ipk, 10 mijl
2 x 3-vuurs Schotse ketels, vo 480 m², wd 13,5 atm.
Ketelbouwer: Ottensen Eisenwerk, Altona. (1918)
Machinebouwer: Thyssen & Co. A.G., Mühlheim Ruhr-Duitsland.

Historie:

04.1917 tewaterlating,08.1920 opgeleverd00.08.1920-1944 STAD DORDRECHT, N.V. Stoomboot Maatschappij 'Stad Dordrecht' (N.V. Halcyon Lijn), Rotterdam-Nederland.
15.05.1940 In Vlaardingen achtergebleven.
29.06.1942 Op de Oostzee door een mijn zwaar beschadigd, later hersteld.
13.11.1944 In Duitse dienst, onder Nederlandse vlag varend voor de Halcyon Lijn, in de Kielerbocht op een mijn gelopen in positie 54.51 N.B. en 10.42 O.L en gezonken.

s/s Stad Haarlem (1) (1922-1929)

s/s  STAD HAARLEM (1)
naamsein: PSWL

Bouwjaar: 1922
Bouwwerf:Wm. Gray & Co. Ltd., West Hartlepool-Engeland. (940)
Brt: 3.201, nrt: 1.870, dwt: 4.800,
 lxbxhxd: 94,95 x 14,50 x 7,21 x 5,40
Vrachtschip, full scantling, 2 dekken,
Triple expansie 3 cil. stoommachine (635, 1040 & 1725 - 1140),
1.700 ipk, 11 mijl .
3 x  2-vuurs Schotse ketels, vo 489 m², wd 14 atm.
Machine- en ketelbouwer: Central Marine Engine Works,
West Hartlepool-Engeland.

Historie:

05.1922 tewaterlating als SAINT DENIS, Société Navale de l'Ouest,
Le Havre-Frankrijk.
In 1922 gekocht tijdens de bouw.
00.11.1922-1929 STAD HAARLEM, N.V. Halcyon Lijn,
Rotterdam-Nederland.
00.00.1929-1930 ATACAMA, S.A. Comercial Braun & Blanchard,
Valparaiso-Chili.
00.00.1930-1933 ATACAMA, Compania Chilena de Navigacion Interoceanica, (H.R. Samsing), Valparaiso-Chili.
00.00.1933-1941 MILLABU, Compania Carbonifera y de Fundicion 'Schwager', Valparaiso-Chili.
00.00.1941-1949 MILLABU, Compania de Muelles de la Poblacion Vegara, Valparaiso-Chili.
00.00.1949-1953 MILLABU, Compania Sud Americana da Vapores, Valparaiso-Chili.
00.00.1953-1955 MILLABU, Herman Ossa, Valparaiso-Chili.
00.00.1955-1956 FLORA, Herman Ossa, Valparaiso-Chili.
25.06.1956 In Briton Ferry-Engeland. aangekomen om te worden gesloopt bij Thos.W. Ward Ltd.

s/s Stad Zaltbommel 1929 (1920-1936)

s/s STAD ZALTBOMMEL
naamsein: PTBF

Bouwjaar: 1919
Bouwwerf: J. Meijer's Scheepsbouw Maatschappij N.V.,
Zaltbommel-Nederland (440)
Brt: 2.055, nrt: 1.230, dwt: 3.250,
lxbxhxd: 89,48 (85,40) x 12,85 x 6,02
Vrachtschip, flushdek, 1 dek
Triple expansie 3 cil. stoommachine (525, 830 & 1395 - 900), 1.175 ipk, 9,5 mijl,
2 x 3-vuurs Schotse ketels, vo 226 m², wd 12,6 atm.
Machine- en ketelbouwer:  N.V. Werkspoor, Amsterdam-Nederland.

Historie:
26.03.1918 tewaterlating , 07.1919 opgeleverd.
00.07.1919-1920 STAD ZALTBOMMEL, N.V. Stoomboot Maatschappij  'Stad Zaltbommel', Rotterdam-Nederland.
14.7.1920-1936 STAD ZALTBOMMEL, N.V. Handels- en Transport Maatschappij ‘Vulcaan’ (N.V. Halcyon Lijn), Rotterdam-Nederland.
100.00.936-1940 FERRUM, Lemlands Rederi A/B (Anders Oström), Mariehamn-Finland.
00.00.1940-1942 FERRUM, Lemlands Rederi A/B (Albert Jansson), Mariehamn-Finland.
00.00.1942-1946 EVA, Rederi A/B Suecia (Bengt Carlsund),
Ystad-Zweden.
00.00.1946-1954 TRANSIC, Rederi A/B Nordic (F.H. Anderson),
Stockholm-Zweden.
00.00.1954-1958 TREMET, Tremetco Compania de Naviera Ltda., (Agenzia Generale Navalmarittima SrL, Genua), Puerto Limon.
00.00.1958-1960 ZERMATT, Vamar Compania de Navegacion S.A., (Agenzia Generale Navalmarittima SrL, Genua), Panama.
00.00.1960-1960 ZERMATT, Suiza Naviera Ltda., (Agenzia Generale Navalmarittima SrL, Genua), Puerto Limon.
26.02.1960 In Vado Ligure-Italie, aangekomen bij Ardem SpA., om te worden gesloopt.

 

 

m/s Stad Delft (2) 1957 (1957-1972)

m/s STAD DELFT             imo nr: 5337587
naamsein: PHRC

Bouwjaar: 1957
Bouwwerf: Flensburger Schiffsbau Gesellschaft mbH.,
Flensburg-Duitsland. (563)
Brt: 8.786, nrt: 5.096, dwt: 12.352,
lxbxhxd: 148,40 (142,79) x 18,49 x 11,82 x 8,82
Vrachtschip, gesloten shelterdek, 2 dekken, 37 bemanningsleden.
MAN diesel, 2 tew, 8 cyl., (700 x 1200),
4.700 rpk, 3.059 kW, 14 mijl.
Machinebouwer: Motorenfabrik Augsburg-Nürnberg A.G.,
Augsburg-Duitsland.

Historie:
19.09.1956 tewaterlating , 14.03.1957 opgeleverd.
14.03.1957-1972 STAD DELFT, Halcyon Lijn N.V., Rotterdam-Nederland.
00.00.1972-1973 ANANGEL AMBITION, Filodosia Maritime Corporation (Anangel Shipping Enterprises S.A.(A. Angelicoussis, Piraeus),
Monrovia-Liberia.
00.00.1973-1983 HUMANITY, Ambition Shipping Company S.A. (Navarino Shipping & Transport Co. Ltd., (M.P. Tsikopoulos), Piraeus-Griekenland.
06.08.1981 In Piraeus-Griekenland aangekomen en opgelegd.
05.05.1983 Bij Gadani Beach-Pakistan aangekomen om te worden gesloopt bij Murtazir Enterprises Ltd.,
21.05.1983 Aanvang sloop.

m/s Stad Den Haag 1961 (1961-1972)

m/s STAD DEN HAAG           imo nr: 5337599
naamsein: PHRB

Bouwjaar 1961
Bouwwerf: Flensburger Schiffsbau Gesellschaft mbH,
Flensburg-Duitsland. (590)
Brt: 11.048, nrt: 6.738, dwt: 15.550,
lxbxh: 162,85 (154,66) x 20,28 x 12,60  x 9,39
Vrachtschip, flushdek, 1 dek, 40 bemanningsleden.
MAN diesel, 2 tew, 8 cyl., (700 x 1200),
5.340 rpk, 3.928 kW, 14 mijl.
Machinebouwer: Motorenfabrik Augsburg-Nürnberg A.G.,
Bremer Vulkan, Bremerhaven-Duitsland.

Historie:
25.09.1961 tewaterlating, 21.12.1961 opgeleverd.
21.12.1961-1972 STAD DEN HAAG, Nieuwe Halcyon Lijn N.V.,
Rotterdam-Nederland.
00.00.1972-1973 PORT ANTONIO, Ceresio Shipping Company Inc.
(Johs. Fritzen & Sohn, Emden), Monrovia-Liberia.
00.00.1973-1980 ANGELIKI, Argolis Shipping Company S.A.,
(Antonios Catsogeorgis & Theodore Efstathiou, Piraeus), Panama.
00.00.1980-1982 ANGELIKI, Argolis Shipping Company S.A.,
(Antonios Catsogeorgis, Piraeus), Panama.
03.06.1982 In Galaxidi-Griekenland aangekomen en opgelegd.
00.00.1984 Verkocht aan Chinese slopers.
06.10.1984 In Nantong-China aangekomen en daarna gesloopt.