vOOR AL UW SCHEEPSVAART BOEKEN, CD'S EN DVD'S

s/s Zeelandia 1910 (1910-1935)

s/s ZEELANDIA
naamsein: QDBC, na 1933: PIXB

Bouwjaar: 1910
Bouwwerf: Alexander Sthephan & & Sons Ltd.,
Glasgow-Schotland.(454)
Brt: 7.995, nrt: 4.960, dwt: 7.820,
lxbxhxd: 134,10 x 16,67 x 10,46
Passagiersschip closed shelterdek, 3 dekken,
accomodatie 100 eerste, 130 tweede,
1.200 vierde klas paasagiers,
In 1931 194 eerste, 710 derde klas passagiers, bemanning 160 man.
2 x Triple expansie stoommachine, 2 x 3 cyl.,, 2 schroeven,
 5.800 ipk, 15 mijl.
Machinebouwer:  Alexander Sthephan & & Sons Ltd.,
Glasgow-Schotland.

History:
26.04.1910 tewaterlating, 07.1910 opgeleverd. 
00.07.1910-1936 ZEELANDIA, N.V. Koninklijke Hollandsche Lloyd, Amsterdam-Nederland.
21.03.1921 In gevolge de droir d'Anglair wet in beslaggenomen en in dienst gesteld bij, Cruiser & Transport Force, Newport News-USA., niet herdoopt.
06.10.1919 terug aan de KHL en in Amsterdam weer verbouwd tot passagiersschip,en voorzien van een oliestook-instalatie.
18.08.1919 Weer in de vaart voor de KHL.
00.00.1935 Opgelegd in Amsterdam en in april 1936 verkocht voor de sloop aan Frank Rijsdijk's, Industrieele Ondernemingen te Hendrik Ido Ambacht en arriveerde 15 mei 1936 achter, de sleepboot "WITTE ZEE" in Rotterdam.

s/s Brabantia 1916 (1920-1922)

s/s BRABANTIA
naamsein: NHFT

Bouwjaar: 1916
Bouwwerf: A.G Weser, Bremen-Duitsland.(193)
Brt: 19.692, nrt: 10.076, dwt: 8.800,
lxbxhxd: 188,36 x 22,09 x 12,24 x 8,50
Passagiersschip, full scantling, 4 dekken.
accomodatie 355 eerste, 284 tweede, 469 derde,
857 vierde klasse passagiers, bemanning 450 man.
2 x Quadruple expansie stoommachine, 2 x 4 cyl., op 2 schroeven,
lage druk stoommachine op binnenschroef, totaal 3 schroeven,
2 x 4.500 ipk, 1 x 6.000 ipk, totaal 15.000 ipk, 17 mijl,
(29 1/2, 49 1/4 & 2 x 53 1/4 - 59)
Machinebouwer: A.G. Weser, Bremen-Duitsland.

History:
30.03.1914 tewaterlating, 28.07.1916 opgeleverd.
28.07.1916-1920 WILLIAM 'O SWALD, Hamburg-Amerkanische Packetfahrt A.G., Hamburg-Duitsland.
Het schip op 31 mei 1916 in onvoltooide toestand verkocht aan de KHL, pas na afloop van de oorlog werd het schip afgebouwd en 28 juli 1920 onder Nederlandse vlag gebracht.   
28.07.1920-1922 BRABANTIA, N.V. Koninklijke Hollandsche Lloyd, Amsterdam-Nederland.
Vertrok 1 september 1920 voor de eerste afvaart uit Amsterdam naar Buenos Aires.
17.01.1922-1923 RESOLUTE, United American Lines Inc., New York-USA.
00.111923-1926 RESOLUTE, Atlantic Mail Corporation (United American Lines Inc., mgrs) Panama, R.P.
06.08.1926 RESOLUTE, Hamburg-Amerikanische Packetfahrt A.G., Hamburg-Duitsland.
22.08.1935-1943 LOMBARDIA, Lloyd Triestino Societa Anonima di Navigazione, Genua-Italie.
04.08.1943 Tijdens een geallieerde luchtaanval op Napels gebombardeerd en raakte in brand, en zonk. In 1946 - 1947 werd het wrak gelicht en in La Spezia-Italie gesloopt.

s/s Waterland (1) 1922 (1922-1956)

s/s WATERLAND (1)
naamsein: QRSM, na 1933: PIMU

Bouwjaar: 1922
Bouwwerf: Barclay, Curly & Co., Glasgow-Schotland.(590)
Brt: 6.887, nrt: 4.182, dwt: 10.350,
lxbxhxd: 140,11 x 18,37 x 8,49 
Vrachtschip, open shelterdek, 3 dekken.
2 x Brown Curtis stoom turbines op 1 schroef,
4.500 ipk, 12,5 mijl.
Machinebouwer:  Barclay, Curly & Co., Glasgow-Schotland.

History:
13.11.1921 tewaterlating, 04.05.1922 opgeleverd.
Aangekocht tijdens de bouw, zusterschip van de ZAANLAND, was in aanbouw als Engels standaardschip, type G.
04.05.1922-1956 WATERLAND,  N.V. t.v.v.d. Koninklijke Hollandsche Lloyd, Amsterdam-Nederland.
00.12.1956-1958 POULARIANA, Marinos & Frangot Ltd.,
Nassau-Bahama 's.
00.09.1958 Voor de sloop  verkocht, aan Scrapping Co., Brussel-Belgie.
00.00.1958 Begonnen met de sloop in, Antwerpen-Belgie.

m/s Zaanland (3) 1957 (1957-1978)

m/s ZAANLAND  (3)           imo nr: 5397472   
naamsein: PWID

Bouwjaar: 1957
Bouwwerf: Blohm & Voss A.G., Hamburg-Duitsland.(792)
Brt: 6.876,  nrt: 3.891, dwt: 10.360,                         
lxbxhxd: 156,60(148,48) x 19,72 x 9,96 x 7,95
Vrachtschip, open shelterdeck. 2 dekken, koelruimen 7.770 cft.
accomodatie voor 12 passagiers,  50 bemanningsleden.
MAN dieselmotor, 2 tew, 7 cyl., 7.800 rpk, 5.819 kW, 17 mijl.
Machinebouwer: Maschinenfabrik Augsburg Nurnberg A.G.,
Nurnberg-Duitsland.

Historie:
30.11.1956 tewatergelaten,  02.02.1957 opgeleverd.
02.02.1957-1973 ZAANLAND, N.V., t.v.v.d. Koninklijke Hollandsche Lloyd,
Amsterdam-Nederland.
00.05.1973-1978 MAERSK WAVE, Bullwark Transport Corp. A.P. Moller,
Monrovia-Liberia.
00.00.1978-1982 OCEAN GLORY, Lavender Shipping Inc., Panama.
24.11.1982 Aangekomen voor de sloop, Chittagong-Bangladesh.

m/s Salland (3) (1974-1981)

m/s SALLAND  (3)                  imo nr: 7348827
naamsein: PHHK

Bouwjaar: 1974
Bouwwerf: VEB. Warnow Werft,
Warnemunde-Duitsland.(382)
Brt: 9.800, nrt: 6.004, dwt: 13.945,
lxbxhxd: 152,63(140,70) x 20,46 x 11,92 x 9,39
Vrachtschip closed shelterdek,, 2 dekken, type Ocean,
300 Teu, bemanning 48 man.
MAN diesel K8Z70/120E, 2 tew, 8 cyl., ((700 x 1.200)
11.200 rpk, 8.238 kW, 18,5 mijl.
Machinebouwer: VEB Motorenwerk Rostock,
Rostock-Duitsland.  

History:
27.09.1973 kiellegging, 24.11.1973 tewaterlating,
18.02.1974 opgeleverd.
Tijdens de bouw gekocht van de Noorse reder A.Teigen, Edersund
18.02.1974-1981 SALLAND, N.V. t.v.v.d. Koninklijke Hollandsche Lloyd,
Amsterdam-Nederland.
01.01.1981-1982 SALLAND, Nedlloyd B.V.,
Rotterdam-Nederland.
01.01.1982-1983 NEDLLOYD SALLAND, Nedlloyd B.V.,
Rotterdam-Nederland.
00.12.1983-1986 SALLAND, Nedlloyd Lijnen B.V.,
Rotterdam-Nederland.(in charter van Euro-Caribe Service)
23.01.1986-1988 MARIGO K, Genesis Marine S.A.,
Piraeus-Griekenland.
00.00.1988-1994 MANOLIS, Coastalmagic Shipping Ltd.,
Limassol-Cyprus.
00.00.1994-1997 JANBAZ III, Apsis Marine Ltd.,
Limassol-Cyprus.
00.00.1997-1997 BRIGHT DAWN, Bright Dawn Shipping. Ltd.,
Limassol-Cyprus.
00.00.1997 Verkocht voor de sloop naar India.
04.07.1997 Aangekomen voor de sloop, Port Alang India .