vOOR AL UW SCHEEPSVAART BOEKEN, CD'S EN DVD'S

m/s van Heutz 1926 (1947-1955)

m/s van HEUTZ
naamsein: PIDU

Bouwjaar: 1926
Bouwwerf: N.V. Koninklijke Maatschappij De Schelde, Vlissingen-Nederland.(180)
Brt: 4.4452, nrt: 2.678, dwt: 3.734,
lxbxhxd: 123,44 x 15,90 x 8,23 x 6,40
Vracht-passagiersschip, accomodatie voor 16 eerste, 30 tweede, 25 derde klasse en 2.137 tussendek passagiers, 76 bemanningsleden. 
2 x Sulzer diesels, 2 tew, 6 cyl.,
(600x 1.060), 3.400 rpk, 13,5 mijl.
Machinebouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij De Schelde, Vlissingen-Nederland.

History:
15 april 1925 kiellegging, 13 maart 1926 tewaterlating,
overdracht 8 november 1926 aan de K.P.M.
08.11.1926-1947 VAN HEUTSZ, N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam-Nederland.
7 januari 1942 door de de Nederlandsche Indische Regering gevorderd. 25 juni 1942 gecharterd,door het Ministry of War Transport. 4 september 1945 aan de K.P.M. teruggegeven,
15 maart tot 16 oktober 1946 in charter van de Nederlands-Indische Regering.
07.07.1947-1947 VAN HEUTSZ, Java-China-Paketvaart Lijnen N.V., Amsterdam-Nederland.
10.12.1947-1955 VAN HEUTSZ, Koninklijke Java-China-Paketvaart Lijnen N.V., Amsterdam-Nederland.
21.09.1955 1957 VAN HEUTSZ, N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam-Nederland.
01.01.1957-1959 BARENTSZ, N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam-Nederland.
19 februari 1959 gesloopt bij Chiap Hua Manufacturing Co. Ltd. te Hong Kong.

m/s Tjisadane 1931 (1947-1962)

m/s TJISADANE  1931
naamsein: PKOB, na 1948 PHZN

Bouwjaar: 1931
Bouwwerf: N.V. Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij, Amsterdam-Nederland.(206)
Brt: 9.228, nrt: 5.780, dwt:n 8.360
In 1946 brt: 9.284, nrt: 5.694, dwt: 9.607,
lxbxhxd: 139.70 x 18,90 x 11,73 x 8,84
Vrachtschip met passagiersaccomodatie, 3 dekken, 8 laadbomen, 8 kranen,accomodatie voor 44 eerste, 28 tweede, 90 derde klasse en 1818 tussendek passagiers, 173 bemanningsleden.
Sulzer - Werkspoor diesel, 2 tew, 8 cyl.,
(760 x 1.340), 5.350 rpk, 13,5 mijl.
Machinebouwer: N.V. Werkspoor, Amsterdam-Nederland.

History: 
28 maart 1930 kiellegging,20 december 1930 tewaterlating,
overdracht 27 juni 1931.
27.06.1931-1947 TJISADANE, N.V. Java China Japan Lijn,
Amsterdam-Nederland.
Vertrok 4 juli 1931 voor de eerste reis van Amsterdam,
naar Tandjonk Priok.
Aankomst 3 augustus 1931.
In 1942 in San Francisco verbouwd tot troepenschip voor 1485 man.
13 mei 1945 nabij Okinawa getroffen door een Kamikaze vliegtuig en in brand geraakt, geblust.
In 1946 terug in Nederland bij de N.V. Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij in Amsterdam verbouwd.
7 augustus 1946 vertrokken uit Amsterdam ,
naar Tandjonk Priok. 
10.12.1947-1962 TJISADANE, Koninklijke Java China Paketvaart Lijnen N.V., Amsterdam-Nederland.
Arriveerde 14 mei 1962 voor de sloop bij Nomura Tradings Co. Ltd.,
Kure-Japan.
De sloop begon 22 mei dat jaar.

m/s Ruys 1938 (1947-1968)

m/s RUYS
naamsein: PHFL

Bouwwerf: 1938
Bouwwerf: N.V. Koninklijke Maatschappij De Schelde, Vlissingen-Nederland.(204)
Brt: 14.155, nrt: 8.664, dwt: 12.137,
In 1961 brt: 14.304, nrt: 8.521, dwt: 12.137,
lxbxhxd: 170,99 x 22,86 x 12,50 x 9,14
Passagiers / vrachtschip, 3 dekken, 8 laadbomen, 12 kranen, accomodatie voor 82 eerste, 72 tweede klasse en 500 tussendek passagiers, 213 bemanningsleden, in 1961 accomodatie voor 131 eerste,  84 tweede en 179 derde klasse passagiers.
3x Sulzer diesels, 2 tew, 8 cy., (650 x 1.200),
3 schroeven, 10.800 rpk, 17 mijl.
Machinebouwer:  N.V. Koninklijke Maatschappij De Schelde, Vlissingen-Nederland.

History:
5 juni 1936 kielle3gging, 25 september 1937 tewaterlating,
overdracht 26 maart 1938 aan de K.P.M.
26.03.1938-1947 RUYS, N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia-Nederlandsch-Indie.
In 1942 gecharterd door het Ministry of War Transport en van 10 april tot 12 mei 1942 in Sydney verbouwd tot troepenschip.
5 april 1946 aan de K.P.M. teruggegeven en door de Nederlandsche Regering, gecharterd voor troepenvervoer.
In 1947 verbouwd bij Taikoo Dockyard & Engineering Company Ltd.,
te Hong Kong.
03.07.1947-1947 RUYS, Java-China-Paketvaart Lijnen N.V.,
Amsterdam-Nederland.
10.12.1947-1968 RUYS, Koninklijke Java-China-Paketvaart Lijnen N.V.,
Amsterdam-Nederland.
Van juni tot 11 augustus 1961 verbouwd bij Taiko Dockyard  & Engineering Company Ltd., Hong Kong, waarbij de passagiersaccomodatie werd aangepast.
13 september 1968 gesloop bij Tung, Ho Steel Enterprise & Co., Kaohsiung-Taiwan.
 

m/s Siberoet 1949 ( 1967-1967)

m/s SIBEROET                  imo nr: 5326784
naamsein: PHMF

Bouwjaar: 1949
Bouwwerf: C. van der Giessen Zonen 's,
Scheepswerven N.V., Krimpen a/d IJssel-Nederland.(736)
Brt: 2.194, nrt; 1.463, dwt: 2.850,
lxbxhxd: 89,46 x 13,19 x 6,41 x 5,49
Vrachtschip met passagiersaccomodatie. 
accomodatie voor 12 eerste klasse en 392 tussendek passagiers, 60 bemanningsleden. 
Sulzer diesel, 2 tew, 5 cyl., (480 x 700), 1.300 rpk, 11 mijl.
Machinebouwer: C. van der Giessen Zonen 's,
Scheepswerven N.V., Krimpen a/d IJssel-Nederland.

History:
31 juli 1948 kiellegging, 12 maart 1949 tewaterlating,
overdracht 2 juli 1949 aan de K.P.M.
02.07.1949-1967 SIBEROET, N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij,
Amsterdam-Nederland.
In 1954 ingebracht in de combinatie K.P.M./ K.J.C.P.L.
01.01.1967-1967 SIBEROET, Koninklijke Java-China-Paketvaart Lijnen N.V., Amsterdam-Nederland.
1967-1983 KOTA SINGA, Pacific International Lines (Pte) Ltd., Singapore.
18 maart 1983 Aangekomen voor de sloop bij National Shipbreakers Pty. Ltd., Singapore.

m/s Straat Bali 1953 (1953-1977)

m/s STRAAT BALI                imo nr: 5341928
naamsein: PHTJ

Bouwjaar: 1953
Bouwwerf: N.V. Machinefabriek & Scheepswerf,
van P. Smit Jr., Rotterdam-Nederland.(606)
Brt: 8.079, nrt: 4.612, dwt: 10.910,
lxbxhxd: 158,00 x 21,10 x 12,69 x 9,89
Vrachtschip met beperkte passagiersaccomodatie, accomodatie voor 6 passagiers, 90 bemanningsleden.
B&W diesel, 2 tew, 10 cyl., (890 x 1.020),
8.800 rpk, 16,5 mijl.
Machinebouwer: N.V. Machinefabriek & Scheepswerf,
van P. Smit Jr., Rotterdam-Nederland.

History:
8 december 1952 kiellegging, 26 augustus 1953  tewaterlating,
overdracht 31 december 1953.
31.12.1953-1977 STRAAT BALI, Koninklijke Java-China-Paketvaart Lijnen N.V., Amsterdam- Nederland.
01.05.1977-1977 STRAAT BALI, Nedlloyd Lijnen B.V.,
Rotterdam-Nederland.
01.07.1977-1981 MERCURY BAY, Mercury Shipping Co. Ltd., Hong Kong.
01.06.1981-1981 SAUDI SUN, Midlle East Navigation Line,
Jeddah-Saoedi Arabie.
10 mei 1981 Na een aanvaring in de Rode Zee op een rif gezet nabij Jeddah. Vlot gebracht en gerepareerd.
30.06.1981-1984 SAUDI LUCK, Saudi Indian Navigation,
Jeddah-Saoedi Arabie.
8 juli 1984 in Calcutta-India opgelegd. Vanaf 25 april 1986 gesloopt Khan Bhai Yusef Bhai, Calcutta-India.

m/s Straat Amsterdam 1968 (1968-1970)

m/s STRAAT AMSTERDAM 1968           imo nr: 6810914
naamsein: PHVC, na 1976 PJNJ

Bouwjaar: 1968 
Bouwwerf: Verolme Scheepswerf N.V.,
Alblasserdam-Nederland.(777)
Brt: 10.484, nrt: 53662, dwt: 13.894,
lxbxhxd: 160,82(149,89) x 23,00 x 13,25 x 10,22
Vrachtschip, 2 dekken,  42 bemanningsleden,
bunkers 2.485 ton.
Stork diesel, 2 tew, 6 cyl.,( 800 x 1.600),
13.500 rpk, 20 mijl.
Machinebouwer: Gebroeders Stork & Co., Hengelo-Nederland.

History:
31 mei 1967 kiellegging, 13 maart 1968 tewaterlating,
overdracht 9 augustus 1968.
09.08.1968-1970 STRAAT AMSTERDAM, Koninklijke Java-China-Paketvaart Lijnen N.V., Amsterdam- Nederland.
05.03.1970-1972 SAFOCEAN AMSTERDAM, Zodiac Shipping Company N.V.,Willemstad-N.A.
1972-1976 SAFOCEAN AMSTERDAM, Taurus Shipping Company N.V., Willemstad-N.A.
1976-1977 STRAAT AMSTERDAM, Koninklijke Java-China-Paketvaart Lijnen B.V., Willemstad-N.A.
01.05.1977-1984 NEDLLOYD AMSTERDAM, Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam-Nederland.
11 april 1984 Aangekomen in Kaohsiung-Taiwan om te worden gesloopt.