vOOR AL UW SCHEEPSVAART BOEKEN, CD'S EN DVD'S

s/s Coen 1890 (1890-1930)

s/s COEN                                                                                      
naamsein: TCLJ,  na 1924: TBVD

Bouwjaar: 1890
Bouwwerf: N.V. Koninklijke Maatschappij 'de Schelde',
Vlissingen-Nederland. (70)
Brt: 1.386, nrt: 834,
lxbxhxd: 71,46 x 9,99 x 5,04
In 1903; brt: 1.332, nrt: 823
In 1920; brt: 1.220, nrt: 762
In 1925; brt: 1.269, nrt: 764, dwt: 990  
Vrachtschip, shade dek, 3 dekken,
accommodatie voor 36 eerste-, 27 tweede klasse en 808 dekpassagiers.
In 1920 accommodatie voor 16 eerste- en 15 tweede klasse passagiers.
Triple expansie stoommachine, 3 cyl.,
(20,31 & 51 - 42) 1.100 ipk, 12 mijl.
Machinebouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'de Schelde',
Vlissingen-Nederland.

Historie:
16.10.1988  kiellegging, 03.10.1890 opgeleverd.
Vertrok 3 oktober 1890 naar Ned. Indië en werd daar in januari 1891 in dienst gesteld.
03.10.1890-1930 COEN, N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij,
Amsterdam-Nederland
28.06.1930 Buiten dienst gesteld en te Tandjong Priok opgelegd werd pas in 1933 verkocht.
18.05.1933 Verkocht voor de sloop aan Chop Hock Kee Hoe te Singapore.

s/s Elout 1910 (1910-1942)

s/s ELOUT                                                                                        
naamsein: TCRL,  na 1924: TCHN, 1933: PKQM

Bouwjaar 1910
Bouwwerf: Maatschappij Fijenoord N.V.,
Rotterdam-Nederland. (235)
Brt: 1.775, nrt: 966, dwt: 2.260,                                                        
lxbxhxd: 82,38 x 12,25 x 5,15                               
In 1925; brt: 1.797, nrt: 987, dwt: 2.260       
Vrachtschip, shade dek, 1 dek,
accommodatie voor 14 eerste-, 12 tweede klasse,
699 dekpassagiers,
In 1933 accommodatie voor 24 eerste, 12 tweede klasse,
760 dekpassagiers.  
Triple expansie stoommachine, 3 cyl.,
(19, 31 1/2 & 51 1/2 - 39), 1.100 ipk,10,5  mijl.
Machinebouwer: Maatschappij Fijenoord N.V.,
Rotterdam-Nederland.

Historie:
00.08.1910 opgeleverd.
Vertrok 5 september naar Ned. Indië,
en werd daar in oktober 1910 opgeleverd.
00.08.1910-1942 ELOUT, N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij,
Amsterdam-Nederland.
27.01.1942 Te Emmahaven-Padang door een Japanse luchtaanval beschadigd.
28.01.1942 Te Soengei Bramei ,Emmahaven bij een hernieuwde Japanse luchtaanval, door 6 vliegtuigen gebombardeerd, uitgebrand, gekapseisd en gezonken, er vielen daarbij geen slachtoffers.

s/s van Waerwijck (1) 1910 (1910-1942)

s/s VAN WAERWIJCK (1)                                                            
naamsein: TJKD, na 1924: TJMK, 1933:  PKHU

Bouwjaar 1910
Bouwwerf: Maatschappij  Fijenoord N.V.,
Rotterdam-Nederland. (228)
Brt: 3.040, nrt: 1.906, dwt: 3.363 ,
lxbxhxd: 99,14 x 13,41 x 6,94
In 1925; brt: 3.040, nrt: 1.906, dwt: 3.430        
Vrachtschip, Part. shade dek, s dekken,
accommodatie voor 26 eerste-, 30 tweede klasse en 1000 dekpassagiers.
In 1937 accommodatie voor 31 eerste,
21 tweede klasse en 1374 dekpassagiers.  
Triple expansie stoommachine,  3 cyl., 
(21, 36 1/2 & 60 - 42), 1.300 ipk, 10,5  mijl.
Machinebouwer: Maatschappij Fijenoord N.V., Rotterdam-Nederland.

Historie:
02.1910 opgeleverd.
Vertrok 9 maart naar Ned. Indië en werd daar in april 1910 in dienst gesteld.
00.02.1910-1938 VAN WAERWIJCK, N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam-Nederland..
20.03.1918 Volgens het angarierecht door de Britse Regering in beslaggenomen te Hong Kong en in beheer gegeven van de British India Steamship Navigation Co.
 00.00.1919 Weer vrijgegeven.
23.07.1938  In de afvoerreserve en in Tandjong Priok opgelegd.
00.01.1942 Door de Koninklijke Marine gevorderd om tot werkschip te worden verbouwd,
00.05.1940 Bestemd tot blokschip te Tandjong Priok. In maart 1941 vrijgegeven en vervangen door de 'Meroendoeng'.
00.04.1941 In gebruik als opslagplaats voor doorvoerrubber te Tandjong Priok.
02.03.1942 Door de bemanning te Tandjong Priok tot zinken gebracht.
00.07.1942 Door de Japanners gelicht, hersteld en herdoopt weer in de in de vaart gebracht als 'HARUKIKU MARU'.
26.06.1944 Op weg van Belawan-Deli naar Singapore, in Straat Malacca ter hoogte van Tandjong Tiram, door de Britse onderzeeboot HMS 'Truculent' getorpedeerd en gezonken in positie 03.15 NB en 99.46 OL., de lading bestond uit hout en rubber en ongeveer 720 krijgsgevangenen (Ned., Ned Indië, Austr., Eng. en Noorse), 178 krijgsgevangenen verloren hierbij het leven. (waarvan 117 Ned. + KNIL militairen, 48 Engelsen, 12 Australiers en 1 Noor)

s/s Tasman (3) 1922 (1922-1955)

s/s TASMAN (3)                                                    
naamsein: TJDB,  na 1924: THFB, 1933: PKED, 1947: PHWW

Bouwjaar: 1922
Bouwwerf: Earles Shipbuilding & Enginering Co. Ltd.,
Hull-Engeland.. (642)
Brt: 4.978, nrt: 3.162, dwt: 5.400,
lxbxhxd: 119,47 x 14,99 x 7,92
In 1949; brt: 5.172, nrt: 3.018, dwt: 5.227                      
Vrachtschip, Part. shade dek, 2 dekken,
accommodatie voor 76 eerste-, 18 tweede klasse,
979 dekpassagiers.
In 1933 accommodatie voor 46 eerste-, 12 tweede,
12 intermediate en 680 dekpassagiers.
In 1949 accommodatie voor 126 salonpassagiers.
Geen dekpassagiers meer,   94 bemanningsleden.
Triple expansie stoommachine, 3 cyl.,
(29 1/4, 48 1/2 & 80 - 54), 3.500 ipk, 13 mijl.
Machinebouwer: Earles Shipbuilding & Enginering Co. Ltd.,
Hull-Engeland.

Historie:
Het schip werd in Hull gebouwd voor rekening van de Britse Regering als vergoeding voor het verlies van de tweede 'Tasman' die in 1918 tot zinken werd gebracht.
17.12.1921 tewaterlating,08.1922 proefvaart en opgeleverd.
Vertrok 16 september naar Ned. Indië en werd daar in oktober 1922 in dienst gesteld.
00.08.1922-1947 TASMAN, N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij,
Amsterdam-Nederland.
29.04.1927 Gestrand op de kust van N.O. Australië, door de te hulp geschoten 'van der Wijck' en een Austalisch marineschip weer vlot getrokken en gerepareerd.
24.10.1928 Werd een ernstige bodemschade opgelopen bij een poging tot assistentie van het gestrande s/s 'Tjikandi' nabij Menado.
19.01.1942 Onder escorte van Hr Ms 'PIETER DEN BITTER' en Hr Ms 'JAN VAN AMSTEL' samen met de s/s 'Singkep' van de SMN van Soerabaja naar Australië.
13.04.1942 tot 29.12.1945 Als troepentransportschip in charter bij het British Ministry of War Transport.
00.00.1943 Voor het U.S. War Department in Sydney tot hospitaalschip verbouwd.
19.06.1943  In dienst gesteld. Het schip nam deel aan de geallieerde operaties in de Z.W. Pacific.
29.12.1945 Terug aan de Nederlandse regering en vervolgens aan de K.P.M. 
0011.1947 Over naar de Nederlandse koopvaardij met als thuishaven Amsterdam.
01.07.1947-1955 TASMAN,  Java-China Japan Lijn N.V.,
Amsterdam-Nederland.
1 maart 1955 weer in dienst van de K.P.M.
01.03.1955-1958 TASMAN, N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij,
Amsterdam-Nederland
00.05.1958 Vverkocht voor de sloop aan Chiap Hua Manufactory Ltd. te Hong Kong.
04.06.1958 Aangekomen voor de sloop Hong Kong.

s/s Duijmaer van Twist (2) 1926 (1926-1942)

s/s DUIJMAER VAN TWIST (2)                                                   
naamsein: TCHB, na 1933: PKQL

Bouwjaar: 1926
Bouwwerf; N.V. Wilton's Scheepswerf & Machinefabriek, Rotterdam-Nederland. (306)
Brt: 1.030, nrt: 537, dwt: 570,
lxbxhxd: 70,13 x 11,64 x 3,16
In 1931; brt: 1.030, nrt: 538, dwt: 585                                       
Vrachtschip, Part shade dek, 1 dek,
accommodatie voor 16 eerste, 13 tweede klasse en 399 dekpassagiers,
In 1933 accommodatie voor 16 eerste,
13 tweede klasse en 406 dekpassagiers.
Compound Lentz dubbel stoommachine, 4 cyl.,
(2 x 12 3/4, 2 x 27 9/16 - 27 9/16), 775 ipk, 10,5 mijl.
Machinebouwer: Machinefabriek Gebr. Stork & Co.,
Hengelo-Nederland.

Historie:
07.1926 opgeleverd. 
31.07.1926 Vertrokken naar Ned. Indië, aankomst Batavia op 11.09.1926, en werd daar in dienst gesteld.
00.07.1926-1942 DUIJMAER VAN TWIST, N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam-Nederland.
02.03.1942 Van Tjilatjap naar Australië met evacué's uit Sumatra's Westkust.
04.03.1942 In de Indische Oceaan ten zuiden van Java onderschept door de Japanse kruiser 'ATAGO', opgebracht en tot prijs verklaard. Met prijsbemanning via Straat Lombok naar Makassar gebracht, door de Japanners in de vaart bebracht als s/s 'DAI MARU'.
14.05.1945 Bij Makassar door een geallieerde luchtaanval tot zinken gebracht, volgens Japanse bronnen, 26.03.1945 getorpedeerd door een USA-onderzeeboot ten Noorden van Okinawa
in positie 28.13 NB en 129.16 OL)

s/s van Outhoorn (2) 1927 (1927-1955)

s/s VAN OUTHOORN (2)                                                    
naamsein: TJHF, na 1933: PKFM, 1947: PIDX

Bouwjaar: 1927
Bouwwerf:N.V. Internationale Scheepsbouw Maatschappij 'De Maas',
Slikkerveer-Nederland. (38)
Brt: 2.069, nrt: 1.180, dwt: 1.459,
lxbxhxd: 91,61 x 12,25 x 4,45
In 1937;  brt: 2.075, nrt: 1.170,  dwt: 1.580                               
Vrachtschip, 
accommodatie voor 24 eerste, 16 tweede klasse,
1266 dekpassagiers.
In 1933 accommodatie voor 24 eerste,
16 tweede klasse en 1285 dekpassagiers.  
Lentz dubbel compound stoommachine, 4 cyl.,
1.700 ipk, 12 mijl.
Machinebouwer: Maatschappij Fijenoord,
Rotterdam-Nederland.

Historie:
12.05.1927 tewaterlating, 15.10.1927 proefvaart en opgeleverd.
 29.10.1927 Vertrokken naar Ned. Indië en werd daar in 12.1928 in dienst gesteld.
00.10.1927-1942 VAN OUTHOORN, N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij,
Amsterdam-Nederland.
24.12.1939 Onstond er een ernstige brand oorzaak was het broeien van stookkolen in de reserve-bunker., door krachtdadig optreden tijdig geblust en na uitgebreidde reparatie van de opvarenden werd de reis hervat. 
31.01.1942 tot 28.11.1945 In charter bij het British Ministry of War Transport.
18.02.1942 an Oosthaven naar Colombo vertrokken, en het schip bleef tot na de val van Java in Brits Indië, vertrok eind 12.1942 naar Australië.
20.07.1942 tot 06.03.1946 Gevorderd door de Nederlandse regering en vervolgens tot 01.01.1947 in time-charter, aan de Nederlands Indische Regering.
14.04.1943 Voor de kust van Milne Bay ernstig beschadigd door een Japanse luchtaanval, waarbij 8 doden vielen, gerepareeerd in Sydney en begin 10.1943 weer in de vaart gebracht.
06.08.1946 Van Moreton Bay aangekomen te Makassar.
00.00.1947 Over naar de Nederlandse vloot met Amsterdam als thuishaven.
00.08.1955 Verkocht voor de sloop aan Chiap Hua Manufactory te Hong Kong en in, 09.1955 aan de sloperswerf opgeleverd.