vOOR AL UW SCHEEPSVAART BOEKEN, CD'S EN DVD'S

s/s Bogor 1898 (1898-1914)

s/s BOGOR naamsein: NHCG

Bouwjaar: 1898
Bouwwerf: Blohm & Voss A.G., Hamburg. (129)
Brt: 3.612, nrt: 2.360, dwt: 5.053, lxbxh: 101,57 x 13,57 x 9,40 (8,66)
Vrachtschip met accommodatie voor 6 passagiers,
type spardeck, 2 dekken.
Tripe expansie stoommachine, 3 cil. (580, 950 & 1600-1220),
1.500 ipk, 10 mijl.
Machinebouwer: Blohm & Voss A.G., Hamburg.

Historie :
16 juli 1898 tewaterlating en 29 augustus 1898 opgeleverd.
29.08.1898-1914 BOGOR, N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam.
25.09.1898 Vertrokken voor de eerste reis. Het was het eerste schip voor de Rotterdamsche Lloyd dat uitsluitend als vrachtschip gebouwd, werd en het eerste schip dat Blohm & Voss voor een buitenlandse eigenaar bouwde.
13.12.1914 Gestrand bij Leixoes en wrak geslagen.
Alle 33 opvarenden kwamen hierbij om het leven.
Het schip voer op dat moment in charter voor de Koninklijke Hollandsche Lloyd, en was op weg van Amsterdam naar Buenos Aires.

s/s Jacatra(1) 1912 (1912-1917)

s/s JACATRA (1)
naamsein: PCQB

Bouwjaar 1912
Bouwwerf:Wm. Hamilton & Co. Ltd., Port Glasgow-Schotland. (232)
Brt: 5.373, nrt: 3.425, twd: 9.200 lxbxh: 128,10 x 16,17 x 10,51 (8,13)
Vrachtschip, type full scantling, 2 dekken.
Triple expansie stoommachine, 3 cil. (700, 1145 & 1905-1295),
3.500 ipk, 12 mijl.
Machinebouwer: David Rowan & Co. Ltd., Glasgow-Schotland.

Historie:
Het schip was in 1911 op stapel gezet als ‘SAINT THEODORE’ voor British & Foreign Steamship Compasny Ltd. (Rankin, Gilmour & Co. Ltd), Liverpool-Engeland.
9 april 1912 tewaterlating
en in mei 1912 proefvaart en opgeleverd aan de Rotterdamsche Lloyd.
00.05-1912-1917 JACATRA, N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam.
Het schip had twee schoorstenen wat een uitzondering was voor een vracht schip.
Vertrok 08.06.1912 voor de eerste reis.
22.02.1917 redde het schip samen met de ‘Noorderdijk’ van de HAL de,
bemanning van een getorpedeerd Noors schip.
Een half uur later werden beide schepen zelf tot zinken gebracht.
De ‘Jacatra’ werd, door de Duitse onderzeeboot ‘U 21’ aangehouden en nadat de bemanning en drenkelingen eerst,van boord mochten gaan getorpedeerd op 30 mijl ten westen van Bishop Rock in positie 49.52 NB en 07.00 WL.
Het schip was op weg van Tandjong Priok via Falmouth naar Rotterdam.

s/s Insulinde 1914 ( 1914-1933)

s/s INSULINDE
naamsein: PCLG, 1933 PEWZ

Bouwjaar: 1914
Bouwwerf : N.V. Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’,Vlissingen. (150)
Brt: 9.614, nrt: 5.949, twd: 9.450  lxbxh:151,89 x 17,44 x 7.90
Vracht- / Passagiersschip met accommodatie voor 111 eerste-,
112 tweede-, 40 derde en 44 vierde klasse passagiers,
Later werd de tweede klasse vergroot tot 143 passagiers.
2 Triple expansie stoommachines, 2 x 3 cil. (735, 1195 & 2060-1320),
7.000 ipk, 15 mijl.
Machinebouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’, Vlissingen.

Historie:
28 maart 1912 opdracht gegeven, 26 oktober 1912 kiellegging,
1 november 1913 tewaterlating,
15 maart 1914 proefvaart en opgeleverd tijdens de reis van Vlissingen naar Rotterdam.
15.03.1914-1933 INSULINDE, N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam.21.03.1914 Vertrok voor de eerste reis.
In 1916 door de oorlogsomstandigheden in Rotterdam opgelegd.
11.12.1918 Naar Java vertrekken doch wegens kolenschaarste pas op
17.01.1919 vertrokken.
19.08.1933-1957 BANFORA, Compagnie Générale de Navigation à Vapeur Fraissenet, et Cyprien Fabre, Marseille-Frankrijk.
Na een ombouw bij de N.V. Rotterdamsche Droogdok Maatschappij te Rotterdam
19 augustus 1933 vertrokken.
(accommodatie voor 127 eerste-, 127 tweede-, 82 derde- en 548 tussendekpassagiers)
12.04.1941 Tijdens de reis van Dakar naar Casablanca bij Cape Juby, door de Britse hulpkruiser ‘Peoria Castle’ aangehouden en opgebracht naar Freetown. In Liverpool verbouwd tot yroepenschip.Voer van 1943 tot 1947 als troepenschip voor het Britisch Ministry of War Transport, en werd in beheer gegeven bij Elder Dempster.
In maart 1946 teruggegeven aan de eigenaar en werd grondig, verbouwd met oa korte schoorsteen en voorzien van grijze romp en witte opbouw.
00.01.1957 Verkocht voor de sloop naar Japan.
28.07.1957 Vertrokken voor haar laatste reis als ‘BANFORA MARU’.
25.08.1957 Aangekomen in Yokohama.
00.09.1957 Door Amakasu Sanyo Kisen KK in Osaka gesloopt.

s/s Slamat(1) 1924 (1914-1941)

s/s SLAMAT (1)
naamsein: PSHG, 1933 PHOB

Bouwjaar: 1924
Bouwwerf: N.V. Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’, Vlissingen. (176)
Brt: 11.406, nrt: 6.866, twd: 9.800, lxbxh: 147,14 x 18,88 x 10,74 (8,78)
1931; brt:11.635, nrt: 6.935, dwt: 9.800,
lxbxh: 160,82 x 18,88 x 10,74 (8,78)
Passagiersschip met een accommodatie voor 139 eerste-, 158 tweede-,
69 derde- en 32 vierde klasse passagiers, type full scantling, 3 dekken.
2 Parsons stoomturbines DR, 2 schroeven, 7.000 apk, 15 mijl.
Machinebouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’, Vlissingen.

 

Historie:
25 februari 1921 werd de opdracht verstrekt onder de naam ‘PAPANDAJAN’.
18 augustus 1921 gewijzigd in ‘SLAMAT’. 29 april 1922 kiellegging,
27 oktober 1923 tewaterlating, van 2 tot 4 april 1924 proefvaart, en 12 april 1924 opgeleverd.
12.04.1924-1941 SLAMAT, N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam.
Vertrok 19.04.1924 voor de eerste reis naar Java.
03.06.1931 Werd bij N.V. Dok- en Werfmaatschappij Wilton-Fijenoord in Schiedam het voorschip, tot aan ruim 2 in één dag losgebrand en daarna weer opgebouwd met een Mayer steven.
1 augustus 1931 uitgedokt.
Tevens werden de turbines opgevoerd tot 9.000 apk goed voor 17 mijl.
Ook de passagiersaccommodatie werd uitgebreid tot in totaal 411 passagiers.
07.10.1931 Kwam het schip weer in de vaart en vertrok naar Java.
20.11.1935 In Rotterdam opgelegd.
Van 17.08.1940 tot 12.09.1940 in Sydney N.S.W.-Australië verbouwd tot troepentransportschip.
14.09.1940 In dienst gesteld.27.04.1941 Door Duitse vliegtuigen ter hoogte van Nauplia tijdens de reis van Alexandrië naar Kreta, in konvooiverband varend in positie 37.00 NB en 23.10 OL in brand geschoten.
Onder aanhoudende bombardementen moest het schip verlaten, worden waarbij het dezelfde dag nog zonk.
Er waren 193 slachtoffers onder de bemanning en ca. 1200 Britse militairen te betreuren.

m/s Wonogiri 1953 (1983-1970)

m/s WONOGIRI           imo nr: 5392628
naamsein: PIRO

Bouwjaar: 1953
Bouwwerf: C. van der Giessen & Zn. Scheepswerven N.V.,
Krimpen a/d IJssel-Nederland. (763)
Brt: 7.569, nrt: 4.206, dwt: 10.640,
lxbxhxd: 154,82 (143,26) x 20,15 x 12,19 x 8,21
Vrachtschip met accommodatie voor 12 passagiers,
type open shelterdeck,
2 dekken, 58 bemanningsleden.
MAN dieselmotor, 2 tew, 10 cil. (780 x 1400), 8.250 rpk, 16 mijl.
Machinebouwer: Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg A.G., Augsburg.

Historie :
22 maart 1952 werd de opdracht verstrekt, 6 augustus 1952 kiellegging,
20 juni 1953 tewaterlating, 20 tot 22 oktober 1953 proefvaart,
31 oktober 1953 opgeleverd.
31.10.1953-1970 WONOGIRI, Koninklijke Rotterdamsche Lloyd N.V.,
Rotterdam-Nederland.
Vertrok 21 november voor de eerste reis van Rotterdam naar Indonesië.
01.07.1970-1976 WONOGIRI, Koninklijke Nedlloyd N.V., Rotterdam.
(in charter voor de KJCPL)
28.02.1976-1981 KOTA MEGAH, Pacific International Lines Pte. Ltd., Singapore.
In 1981 verkocht voor de sloop naar Gadani Beach-Pakistan.
30.10.1981 Vertrokken van Hodeidah naar Karachi waar het schip op
06.12.1981 Aankwam en gesloopt werd.

m/s Maas Lloyd 1956 (1956-1970)

m/s MAAS LLOYD           imo nr: 5216123
naamsein: PFRM

Bouwjaar: 1956
Bouwwerf: N.V. De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij,
Rotterdam-Nederland. (294)
Brt: 9.706, nrt: 5.621, dwt: 11.750,
lxbxhxd: 161,10 (153,20) x 20,24 x 12,57 x 8,83
Vrachtschip met accommodatie voor 12 passagiers,
type closed shelterdeck, 2 dekken, 70 bemanningsleden.
Stork dieselmotor, 2 tew, 10 cil. (750 x 1550), 10.500 rpk, 18 mijl.
Machinebouwer: Koninklijke Machinefabriek Gebr. Stork & Co. N.V.,
Hengelo-Nederland.
 

Historie :
2 juli 1955 kiellegging, 9 mei 1956 tewaterlating,
18 tot 20 september 1956, proefvaart en 29 september 1956 opgeleverd.
29.09.1956-1970 MAAS LLOYD, Koninklijke Rotterdamsche Lloyd N.V. ,
Rotterdam-Nederland.
01.07.1970-1977 MAAS LLOYD, Koninklijke Nedlloyd N.V., Rotterdam-Nederland.
00.08.1977-1978 NEDLLOYD MAAS, Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam-Nederland..
00.00.1978-1982 NGOMEI CHAU, Hong Kong Islands Shipping Company Ltd., Panama-R.P.
In 1982 verkocht voor de sloop naar Chittagong-Bangladesh.
Arriveerde 18 december 1982 bij de sloopwerf.