vOOR AL UW SCHEEPSVAART BOEKEN, CD'S EN DVD'S

s/s Noordplein1920 (1938-1941)

s/s NOORDPLEIN
naamsein: PGIC

Bouwjaar: 1920
Bouwwerf: N.V. van de Kuy & van Ree’s Scheepswerf Maasdijk,
Schiedam-Nederland.(34)
Brt: 752, nrt: 362, dwt: 1.060,        lxbxhxd: 55,07 x 8,59 x 3,75 x
Type: Vrachtschip, raised quarterdeck, 1 dek, 420 m3 graan,
390 m3 balen.
Voortstuwing: Triple expansie 3 cyl., stoommachine, 600 ipk, 9 mijl, 381, 609, 1.016 x 609,
1 x 3 Vuurs Schotse ketel, van Koninklijke Nederlandsche Grofsmederij, Leiden-Nederland.v.o. 150 m2, 12,5 atm.
Machinebouwer- en ketelbouwer: N.V. van de Kuy & van Ree’s Scheepswerf Maasdijk,Schiedam-Nederland.

Historie:
00.04.1920-1924 MIRA MAR, C.D., Larangeira, Lissabon-Portugal.
00.00.1924-1938 POELDIEP, N.V. Scheepvaart Mij. Friso, Rotterdam-Nederland.
(In beheer H. van Krieken, Rotterdam-Nederland.)
00.00.1938-1941 NOORDPLEIN, N.V. Stoomvaart Mij. Millingen, Rotterdam-Nederland.
(In beheer G.A. Spliethoff, Hillegersberg, Rotterdam-Nederland)
00.00.1940 Opgelegd te Rotterdam.
09.09.1940 Te Rotterdam gevorderd, en onder Duitse vlag gebracht.
19.05.1941 Vrijgegeven omdat N.V. Stoomvaart Mij. Millingen, Rotterdam-Nederland, een volledige, dochter was van Reederei F. Haniel, Duisburg-Duitsland.
23.10.1941 NOORDPLEIN, L.F. Mathies & Co., Hamburg-Duitsland, ingezet als bevooradingsschip,voor de kanaal eilanden Guernsey en Jersey, bij Seetrapostelle Granville.
00.08.1944 Bij een geallieerde luchtaanval nabij St. Malo op de rotsen gelopen en uitgebrand,na de capitulatie vlot gebracht.
15.01.1946 Aangekomen bij scheepswerf van Lith en Madern, Rotterdam,gesleept door de sleepboot SCHELDE, voor reparatie, een reparatie was niet meer mogelijk.
00.00.1947 Verkocht voor de sloop.

s/s Beursplein 1920 (1920-1941)

s/s BEURSPLEIN
naamsein: NGWS - PDBR

Bouwjaar: 1920
Bouwwerf: Deutsche Werft A.G., Hamburg Finkenwerder-Duitsland.(31)
Brt: 4.358, nrt: 2.780, dwt: 7.250,
lxbxhxd: 125,71(119,35) x 15,35 x 8,99 x 7,12
Type: Vrachtschip, Full scantling, 2 dekken, 3.600 m3 graan,
3.360 m3 balen.
Voortstuwing: Triple expansie 3 cyl., stoommachine, 2.300 ipk, 11 mijl,
685, 1.092, 1.752 x 1.193 , 3 x 3 vuurse Schotse ketels,
v.o. 612 m2, 14 atm.,
Machinebouwer-en ketelbouwer: Ottensener Maschinenfabrik, Eisenwerk A.G., Altona-Duitsland.

Historie:
00.08.1920-1941 BEURSPLEIN, N.V. Stoomvaart Mij. Millingen, Rotterdam-Nederland.
(In beheer G.A. Spliethoff, Hillegersberg, Rotterdam-Nederland)
20.11.1930 Op de reis in ballast van Rotterdam naar Narvik, nabij Holvik aan de grond gelopen, tijdens een zware sneeuwbui, na het uitpompen van ballast uit tanks no. 1 en 2, met eigen middelen vlot gekomen.
26.02.1941 Op de reis in ballast van Gourock naar New York in konvooi OB 290,
op de Atlantische Oceaan ten zuid westen van Ierland, door een Duitse luchtaanval tot zinken gebracht, gezonken in positie 54.07 N, 17.06 W.

s/s Ruurlo 1917 (1919-1932) - (1935-1936)

s/s RUURLO
naamsein: PRLS

Bouwjaar: 1917
Bouwwerf: N.V. Wilton’s Machinefabriek & Scheepswerf, Schiedam-Nederland.(282)
Brt: 3.156, nrt: 1.932, dwt: 5.515, lxbxhxd: 99,05 x 14,38 x 6,68
Type: Vrachtschip, flus deck, 1 deck, 2.890 m3 graan, 2.780 m3 balen.
Voortstuwing: Triple expansie, 3 cyl., stoommachine, 1.300 ipk, 9 mijl, 22 1/2, 37 & 62 - 39
Machinebouwer- en ketelbouwer: N.V. Wilton’s Machinefabriek & Scheepswerf, Schiedam-Nederland.

Historie:
00.08.1917-1919 EIGEN HULP II, N.V. Wilton’s Machinefabriek & Scheepswerf, Schiedam-Nederland.(NPDT)
00.07.1919-1932 RUURLO, N.V. Stoomvaart Maatschappij Noordzee, Amsterdam-Nederland.
00.00.1932-1935 UURAS, A/B. Finska Frakt Rederi O/Y/. Helsinki-Finland.
00.00.1935-1936 RUURLO, N.V. Stoomvaart Maatschappij Noordzee, Amsterdam-Nederland.
00.04.1936-1946 DINARA, Brodarsko Akcionarsko Drusttvo Oceania, Susak-Joegoslavie.
00.00.1946-1957 SPLIT, Jugoslavenska Linijska Plovidba, Rijeka-Joegoslavia.(YTFP)
00.12.1957-1961 SPLIT, Kvarnerska Plovidba, Rijeka-Joegoslavie.
00.12.1961 Aangekomen voor de sloop, Brodospas-Joegoslavie.

s/s Boekelo(2) 1930 (1930-1940)

s/s BOELELO (2)
naamsein: PDEM

Bouwjaar: 1930
Bouwwerf: A. Vuyk & Zonen, Capelle aan den IJssel-Nederland.(600)
Brt: 2.118, nrt: 1.253, dwt: 3.480, lxbxhxd: 86,46 x 13,00 x 6,50
Type: Vrachtschip, flusdeck,, 1 deck, 2 ruimen, 2 masten,
1.690 m3 graan, 1.530 m3 balen.
Voortstuwing: Triple expansie 3 cyl., stoommachine, 1.000 ipk, 8,5 mijl, 193/8, 32 & 52 - 36
Machinebouwer- en ketelbouwer: N.V. Verschure & Co Scheepswerf & Machinefabriek, Amsterdam-Nederland.

Historie:
10 juli 1930 te water gelaten, oktober 1930 opgeleverd.
00.10.1930-1940 BOEKELO, N.V. Stoomvaart Maatschappij Noordzee, Amsterdam-Nederland.
18.10.1940 Op de reis van Sydney naar London, varend in konvooi SC 7, getorpedeerd door de Duitse,onderzeeboot U 123, op 200 mijl ten westen van Noord Ierland, en gezonken in positie 56.14 N, 10.38 W.

s/s Noordwijk(1) 1907 (1907-1908)

s/s NOORDWIJK (1)
naamsein:

Bouwjaar: 1907
Bouwwerf: N.V. Scheepswerf v/h Jan Smit Czn., Alblasserdam-Nederland.(440)
Brt: 2.054, nrt: 1.298, dwt: 3.523 lxbxhxd: 88,62(85,27) x 12,83 x 5,97
Type: Vrachtschip, flushdeck, 2 ruimen, 1 deck, 4.818 m3 graan,
4.496 m3 balen.
Voortstuwing: Triple expansie 3 cyl., stoommachine tem no 253, dia 21,
(533 mm) – 35 (889 mm)-57 (1.448 mm)slag 39 (991 mm),
900 ipk, 662 kW, 2 Schotse ketels(nos 464 & 465), 11 bar,
3 vuurgangen per ketel, 9 mijl.
Machinebouwer- en ketelbouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij De Schelde, Vlissingen-Nederland.

Historie:
12 oktober 1906 kontrakt, 3 januari 1907 kiellegging,
4 juni 1907 te water gelaten, 3 juni 1907 opgeleverd.
03.06.1907-1908 NOORDWIJK, N.V. Maatschappij s/s Noordwijk, Rotterdam-Nederland.
(In beheer Erhardt & Dekkers, Rotterdam-Nederland.)
06.07.1908 Op de reis van Santander naar Rotterdam met een lading ijzererts, tijdens mistig weer, nabij Tete du Chat, Isle de Sein, Ouessant op de rotsen gelopen en verloren gegaan en gezonken

s/s Naaldwijk(2) 1921 (1921-1941)

s/s NAALDWIJK (2)
naamsein:

Bouwjaar: 1921
Bouwwerf: N.V.Scheepsbouwwerf Baanhoek, v/h T. Nederlof, Sliedrecht-Nederland.(305)
Brt: 2.041, nrt: 1.158, dwt: 3.162, lxbxhxd: 81,41 x 12,83 x 5,59
Type: Vrachtschip, flushdeck, 2 ruimen, 1 deck, 1.420 m3 graan, 1.360 m3 balen.
Voortstuwing: Triple expansie 3 cyl., stoommachine, 1.100 ipk, 9,5 mijl, 19 11/16, 32 1/4 & 52-36 3/16
Machinebouwer- en ketelbouwer: Penn & Bauduin, Dordrecht-Nederland.

Historie:
april 1921 te water gelaten, juni 1921 opgeleverd.
00.06.1921-1933 NAALDWIJK, N.V. Maatschappij s/s Naaldwijk, Rotterdam-Nederland.
(In beheer Erhardt & Dekkers, Rotterdam-Nederland.
00.00.1933-1941 NAALDWIJK, N.V. Stoomvvart Maatschappij Wijklijn, Rotterdam-Nederland.
(In beheer Erhardt & Dekkers, Rotterdam-Nederland.
14.05.1940 Op last van de commandant van de Maritime Middelen te IJmuiden, in het Zuider toeleidingskanaal,als blok schip tot zinken gebracht.
00.10.1940 Door de Duitsers gelicht, krijgsbuit verklaard en hersteld.
19.08.1941-1943 HANS CHRISTOPHERSEN, H.W. Christophersen, Flensburg-Duitsland.
24.12.1943 Op de reis van Stettin naar Finland, in de Botnische Golf, op 4 mijl, ten zuiden van Saelgrund,aan de grond gelopen.
26.12.1943 In tweeen gebroken total loss en gezonken.