vOOR AL UW SCHEEPSVAART BOEKEN, CD'S EN DVD'S

s/s Professor Buys 1891 (1924-1933)

s/s PROFESSOR BUYS                                                    
naamsein: PQSG

Bouwjaar: 1891
Bouwwerf: W.M. Dobson & Co.Ltd.,
Newcastle on Tyne-Engeland (49)
Brt: 751, nrt: 377, dwt: 950,
lxbxhxd: 62,76 x 8,90 4,70 x 3,10
Vrachtschip, flush dek, 1 dek.
Triple expansie stoommachine 3 cil., 850 ipk,
2 x 3 vuurs Schotse ketels, (19.31 x 51.33),
v.o. 220 m2,  11,25 atm., 10 mijl.
Machinebouwer: North Eastern Marine Engineering Co.,
Wallsend-Engeland. 

Historie:
00.12.1891-1895 PROFESSOR BUYS, N.V. Zeeuwse Stoomvaart Maatschappij, Vlissingen-Nederland.
00.00.1895-1916 PROFESSOR BUYS, N.V. Hollandsche Scheepvaart Maatschappij, Amsterdam-Nederland.
00.0.1906 Nieuwe machine en ketels geplaatst.
Triple expansie stoommachine 3 cil., 850 ipk,
2 x 3 vuurs Schotse ketels, v.o. 220 m2, 11,6 atm.
Machinebouwer: Nederlandsche Fabriek van Werktuigen en Spoorwegmateriaal, Amsterdam-Nederland.
00.00.1916-1918 PROFESSOR BUYS, N.V. Stoomvaart Maatschappij Friesland, Amsterdam-Nederland.
00.03.1918 Gerequireerd volgens het recht van Le Droit d'Angerie door Engeland en onder Engelse vlag gebracht.
00.00.1919 Terug aan de eigenaar gegeven.
00.00.1919-1933 PROFESSOR BUYS, Wm.H. Müller & Co's Algemeene Scheepvaart Maatsachappij, Rotterdam-Nederland.
00.00.1933 Verkocht voor de sloop naar België, werd gesloopt bij Heyghen Fréres in Gent.

s/s Batavier III (1) 1897 (1921-1939)

s/s BATAVIER III (1)                                                            
naamsein: NGRC, na 1933: PCXY

Bouwjaar: 1897
 Bouwwerf: Gourly Brosthers & Co.,
Dundee-Schotland.(177)
Brt: 1.333, nrt: 666,  dwt: 975,
lxbxhxd: 74,38 x 10,19 x 7,80 x 3,74
Vrachtschip, welldek, 2 dekken,
accomodatie voor 84 eerste- en 38 tweede klasse passagiers.
Triple expansie stoommachine 3 cyl.,
(585, 940 & 2 x 1040 x 915), 1.500 ipk,
v.o. 344 m2, 11,9 atm., 13,5 mijl.
Machinebouwer: Gourly Brosthers & Co., Dundee-Schotland.

Historie:
14.09.1897 te aterlating , 13.11.1897 proefvaart en overdracht.
13.11.1897-1921 BATAVIER III, Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, Rotterdam-Nederland
13.04.1998 Tijdens zware storm bij het verhalen in de haven van Rotterdam langs de pijlers van de Willemsbrug, geschuurd, waarbij schade ontstond, hersteld bij Scheepswerf  Maatschappij De Maas, Rotterdam.
00.00.1910 Verlengd en nieuwe ketels geplaatst bij de N.V. Wilton's Machinefabriek & Scheepswerf, Rotterdam-Nederland
Brt: 1.406, nrt: 836, dwt: 970 ,
lxbxhxd: 79,66 x 10,20 x 7,80 x 3,24
2 x 2 vuurs Schotse ketels, v.o. 388 m2,  12,6 atm., 14 mijl.
13.12.1919 Tijdens de reis van London naar Rotterdam op de Maasvlakte gestrand, later bij hoogwater, vlotgebracht, geen schade opgelopen door de stranding en weer in de vaart gebracht.
00.00.1921-1939 BATAVIER III, Wm.H. Müller & Co's Algemeene Scheepvaart Maatschappij, Rotterdam-Nederland.
30.11.1921 Op de Thames in aanvaring gekomen met het Engelse stoomschip 'THORNLEY', het schip liep daarbij een lichte schade op.
00.00.1939-1940 EL SONADOR, Compania de Vap. Primera, Panama.
(in beheer L.P. Sclavounos, Panama)
16.02.940 Geladen met kolen vertrokken voor de reis van Methil Roads naar Gothenborg-Zweden.
18.02.1940 Ten oosten van de Shetland Eilanden getorpedeerd door de Duitse onderzeeboot 'U 61' en gezonken.

s/s Admiraal de Ruyter 1907 (1907-1927)

s/s ADMIRAAL DE RUIJTER                                                
naamsein: NBHM

Bouwjaar: 1907,
Bouwwerf: W.M. Doxford & Sons Ltd.,
Sunderland-Engeland (389)
Brt: 5.544, nrt: 3.443, dwt: 8.300 ,
lxbxhxd: 118,90 x 17,70 x 10,38 x 6,70
Bulkcarrier, turretdek, 5 ruimen, 26 laadbomen.
Triple expansie stoommachine 3 cyl.,
(590, 1.020 & 1.700 x 1.065), 2.000 ipk, 9,5 mijl
3 ketels, v.o. 508 m2,  12,6 atm., 390 ton kolenbunkers.
Machinebouwer: W.M. Doxford & Sons Ltd.,
Sunderland-Engeland.

Historie:
00.051907-1927 ADMIRAAL DE RUIJTER, Wm.H. Müller & Co's Algemeene Scheepvaart Maatschappij, Rotterdam-Nederland.
00.00.1927-1933 AFRIKA, Atlas Reederei A.G., Emden-Duitsland.
00.03.1933 Verkocht voor de sloop aan Deutsche Werft A.G., Finkenwerder-Duitsland.

 

s/s Cronenburgh 1927 (1947-1955)

s/s CRONENBURGH                       imo nr: 5102755                 
Naamsein: PDMW

Bouwjaar: 1927
Bouwwerf: A.G. Neptun, Rostock-Duitsland.(413)
Brt: 1.735, nrt: 976, dwt: 2.658,
lxbxhxd: 81,99 (78,56) x 12,75 x 5,61 x 4,34
Vrachtschip, raised quarterdek, 1 dek,
B 3.508 m3, 1 laadboom van 10 ton- en 8 laadbomen van 3 ton swl.
Triple expansie stoommachine 3 cil. (480, 785 & 1295 x 890, 950 ipk,
2 ketels, v.o. 424 m2,,  14 atm., 320 ton bunkers, 9,5 mijl.
Machinebouwer: A.G. Neptun, Rostock-Duitsland.
Historie:
20.12.1927 proefvaart en opgeleverd.
20.12.1927-1940 THERESIA L.M. RUSS, Schiffarht und Assekuranz GmbH. E. Russ & Co., Hamburg-Duitsland.
09.04.1940 In de haven van Bergen overgenomen door de Kriegs Marine en ingezet bij, Kommandanten der Seeverteidigung in Bergen. 29 april 1940 teruggeleverd aan de eigenaren.
15.08.1940 Door de Kriegsmarine ingezet als troepentransportschip.
19.08.1940 Bij de Kriegsmarine Stettin, Zweigstelle Aalborg.
23.05.1940 Teruggeleverd aan de eigenaren.
26 februari 1944 in Helsinki beschadigd bij een luchtaanval.
18.12.1944 Bij een grote luchtaanval op Gotehaven getroffen door een bom, Met het voorschip aan de grond gezet.
13.01.1945 In een dok gezet en daarna gerepareerd.
04.07.1945 In Methil door Engeland in beslag genomen.
07.07.1945 In Methil overgedragen aan het Ministry of War Transport.
00.00.1945-1946 EMPIRE CONCRETE,  Rees & Co., Stockton. (in beheer).
00.00.1946-1946 Ministry of  Transport, London-Engeland.
25.10.1946-1947 VELSEN, Staat der Nederlanden, 's-Gravenhage-Nederland, (in beheer bij Wm.H. Müller & Co.N.V., Rotterdam).
Het schip passeerde 30 december 1946 Lizzard op weg van Liverpool naar Emden. Voer in de KNSM kleuren.
09.02.1947-1955 CRONENBURGH, Wm.H. Müller & Co. N.V.,
Rotterdam-Nederland.
20.07.1948 Op reis van Stockholm naar Mantyluoto nabij Sabskar de grond geraakt, niet vast blijven zitten, maar men constateerde lekkage, na te hebben gelost, gerepareerd in een droogdok.
00.05.1955-1970 ASTOR, Compania de Navigation Caribbean Cargo Carriers S.A., Panama.
15.03.1970 Op reis van Algiers naar Oran schade aan de ketels opgelopen.
09.02.1970 Verkocht voor de sloop aan Industrie Varie SJV.,
La Spezia-Italië en daarheen gesleept.
23.03.1970 Aanvang sloop.

m/s Marne (2) 1949 (1949-1963)

m/s MARNE (2)                   imo nr: 5226075                                 
naamsein: PFVB

Bouwjaar: 1949
Bouwwerf: N.V. Scheepswerf Sander, v/h Gebroeders Sander,
Delfzijl-Nederland. (184)
Brt: 427, nrt: 252, dwt: 622,
lxbxhxd: 48,77 (46,61) x 7,52 x 4,60 x 3,48
Coaster, raised quarterdek, 1 dek, 1 laadruim,
G 856 m3, B 813 m3, 2 laadbomen van 2 ton swl.     
9 bemanningsleden
Werksoor diesel TMAS 278,4 tew, 8 cyl., 
(270 x 500), 500 rpk, bunkers 30 ton, 10 mijl.
Machinebouwer: N.V. Werkspoor, Amsterdam-Nederland..

Historie:
01.10.1949 tewaterlating, 20.12.1949 proefvaart en opgeleverd.
20.12.1949-1963 MARNE, Wm.H. Müller & Co. N.V.,
Rotterdam-Nederland.
00.00.1963-1968 GOREY, Lockett Wilson Line Ltd.,
London-Engeland.
00.00.1968-1970 GOREY, Grandport Shipping Ltd.,
Panama.
00.00.1970-1975 HADJIOANNOU, Hadjioannou Bros.,
Piraeus-Griekenland.
00.00.1975-1977 KAPTAN GIORGIS,, Billymar Ltd.,
Limassol-Cyprus.
00.00.1977-1977 SAIN GEORGE I, Laxia Shipping Co. Ltd.,
Limassol-Cyprus.
26.11.1977 Tijdens een storm van zijn ankers geslagen en gestrand bij Zakynthos, ter plekke gesloopt.

m/s Vrijburgh 1949 (1949-1967)

m/s VRIJBURGH               imo nr: 5383938                    
naamsein: PIKK

Bouwjaar: 1949
Bouwwerf: Werf 'de Noord',
Alblasserdam-Nederland.(615)
Brt: 991, nrt: 419, dwt: 1.083,
lxbxhxd: 77,34 (72,76) x 12,25 x 6,48 x 4,35
Vrachtschip,open shelterdek, 2 dekken,
accomodatie voor 6 passagiers,  22 bemanningsleden
Werkspoor diesel ,4 tew, 8 cyl., (390 x 680),
1.500 rpk., bunkers 109,5 ton, 13,5 mijl.
Machinebouwer: N.V. Werkspoor, Amsterdam-Nederland.

Historie:

23.05.1949 proefvaart en gelijk opgeleverd
23.05.1949-1967 VRIJBURGH, Wm.H. Müller & Co. N.V.,
Rotterdam-Nederland.
00.00.1963 Bij de Verolme Dok- & Scheepsbouw Maatschappij N.V. in Rozenburgh verlengd.  
Brt: 1.117, nrt: 500, dwt: 1.324,
lxbxhxd: 85,58 x 12,25 x 6,48 x 4,31    
00.00.1967-1970 ANNE MADRE, Ubaldo Gennari fu Torquato & Comp., Ancona-Italië.
00.00.1970-1975 ANNE MADRE, Navigazione Alga S.p.A., Genua-Italië.
00.00.1975-1979 ANNE MADRE, Dott. Franco Pericoli, Rimini-Italië.
00.00.1979-1983 ANNE MADRE, Navigazione Alga S.p.A., Genua-Italië.
14.08.1983 Verkocht voor de sloop aan G. Ricardi in Savona-Italië.
02.1984 Aanvang sloop.