vOOR AL UW SCHEEPSVAART BOEKEN, CD'S EN DVD'S

m/s Den Haag 1925 (1925-1940)

m/s DEN HAAG 
naamsein: NMBF - PDOR

Bouwjaar: 1925
Werf: Friedrich Krupp A.G., Germaniawerft, Kiel-Duitsland.(469)
Brt: 8.971, nrt: 5.036, dwt: 12.545,
lxbxhxd: 143,24 x 19,30 x 8,20 x 7,99
Tankschip
2 Krupp dieselmotoren, 2 tew, 6 cyl.,(645 x 995), 2 schroeven,
2 x 1.400 rpk, 11 mijl.
Machinebouwer: Friedrich Krupp A.G., Germaniawerft, Kiel-Duitsland.

Historie:
4 april 1925 te water, juni 1925 proeftocht.
00.06.1925-15.02.1940 DEN HAAG, N.V. American Petroleum Company, Rotterdam-Nederland.
15.02.1940 Op de reis van New York naar Rotterdam op 150 mijl ten noord westen van Quessant getorpedeerd, door de Duitse onderzeeboot U 48, in positie 48.02 - 08.26 West, en gezonken.

s/s Pendope(1) 1930 (1930-1942)

s/s PENDOPE (1) 
naamsein: PGRY

Bouwjaar: 1930
Werf: C. van der Giessen & Zn, Krimpen aan den IJssel-Nederland.(609)
Brt: 5.309, nrt: 2.665, dwt: 7.150, lxbxhxd: 117,60 x 17,12 x 8,23
Tankschip
Triple expansie stoommachine, 3 cyl., (635, 1.065 & 1.855, 1.220), 3.400 ipk, 11 mijl.
Machinebouwer: North Eastern Marine Engineering Company, Wallsend on Tyne-Engeland.

Historie:
20 Mei 1950 te water, 9 juli 1930 proefvaart, juli 1930 overgedragen.
00.07.1930-07.01.1935 PENDOPE, N.V. Nederlandsche Koloniale Petroleum Maatschappij 's Gravenhage-Nedeland.
07.01.1935-00.09.1939 PENDOPE, N.V. Nederlandsche Koloniale Tankvaart Maatschappij 's Gravenhage-Nederlanf.
00.09.1939-02.03.1942 TAN 4, Koninklijke Marine.
02.03.1942 Op de rede van Soerabaja door eigen bemanning tot zinken gebracht.
31.07.1943 Door de Japanners gelicht en gerepareerd en in de vaart gebracht.
31.07.1943-12.01.1945 EISHO MARU, Japan.
12.01.1945 Nabij Kaap Bataran door Amerikaanse vliegtuigen tot zinken gebracht, in positie 11.10 Noord, 108.55 Oost.

s/s Esso Amsterdam(1) 1945 (1947-1959)

s/s ESSO AMSTERDAM (1)
naamsein: PDZJ

Bouwjaar: 1945
Werf: Marinship Corporation, Sansalito, California-USA.(80)
Brt: 10.952, nrt: 6.562, dwt:16.426,
lxbxhxd: 159,56(153,60) x 20,76 x 11,9. x 9,20
Tankschip, type T2-SE-A1
Stoomturbine op en generator, gekoppeld aan een electromotor,
6.000 apk, 15 mijl.
Machinebouwer: Westinghouse Electric & Manufacturing Company, Pittsburg-Panama.

Historie:
April 1945 overgedragen.
00.04.1945-00.11.1947 SANTA FE HILLS, U.S. War Shipping Administration, San Francisco-USA.
00.11.1949-00.12.1959 ESSO AMSTERDAM, N.V. Petroleum-Industrie Maatschappij, 's Gravenhage-Nederland.
00..12.1959-17.12.1959 MOELV, Thorvald Klaveness & Co. A/S., Oslo-Noorwegen.
(Gekocht om dienst te doen als electriciteitcentrale te Goteborg-Zweden.)
17.12.1959 Te Goteborg turbine geexplodeerd en totallos verklaard.
13.02.1960 Door de Engelse sleepboot ENGLISHMAN weggesleept.
19.02.1960 Op de Noordzee tijdens zwaar weer sleeptros gebroken, later weer vastgemaakt.
22.02.1960 Te Bllyth aangekomen om te worden gesloopt bij Thos.W. Ward.

m/s Caltex Pakanbaru 1952 (1952-1958)

m/s CALTEX PAKANBARU           imo nr: 5058820
naamsein: PDIN

Bouwjaar: 1952
Werf: John Cockerill S.A., Hoboken-Belgie.(750)
Brt:1.983 , nrt: 1.049, dwt: 2.973,
lxbxhxd: 79,25(76,35) x 13,77 x 6,18 x 5,07
Tankschip
2 G.M. dieselmotors, 2 tew, 8 cyl., (220 x 265), 2 x 800 rpk, 11 mijl.
Machinebouwer: General Motors, Corporation, Cleveland-USA.

Historie:
1 December 1951 tewater.
00.00.1952-00.00.1958 CALTEX PAKANBARU, N.V. Nederlandsche Pacific Tankvaart Maatschappij 's Gravenhage-Nederland.
00.00.1958-00.00.1959 CALTEX PAKANBARU, Balbao Transport Corporation, Panama.
00.00.1959-00.00.1967 CALTEX WHITGATE,Overseas Tankship Ltd., Londen-Engeland.(Caltex Engeland).
00.00.1967-29.03.1976 TEXACO WHITEGATE, Texaco Overseas Tankship Ltd., Londen-Engeland.
29.03.1976 Aangekomen te Troon-Schotland om te worden gesloopt bij Scotland Shipbuilding Co. Ltd.
05.04.1976 Aanvang sloop.

m/s Astrid Naess 1956 (1956-1970)

m/s ASTRID NAESS              imo nr: 5027833
naamsein: PCVE

Bouwjaar: 1956
Werf: Nederlandsche Dok en Scheepsbouw Maatschappij N.V., Amsterdam-Nederland.(479)
Brt: 16.279, nrt: 9.432, dwt: 24.855,
lxbxhxd: 187,38(176,77) x 23,40 x 13,01 x 10,04
Tankschip, bemanning 45
B & W dieselmotor, 7 tew, 8 cyl., (740 x 1.600), 8.750 rpk, 12 mijl.
Machinebouwer: Friederich Krupp A.G., Essen-Duitsland.

Historie:
6 april 1956 Te water, juli 1956 opgeleverd.
00.07.1956-00.00.1970 ASTRID NAESS, Nederlandsche Norness Scheepvaart Maatschappij N.V., Amsterdam-Nederland.
00.00.1970-00.00.1977 PETUNIA, I/S. Petunia, Svend Foyn Bruun, Tondsberg-Noorwegen.
00.00.1977-10.03.1979 ANDTUN, Noorwegen.
10.03.1979 Aangekomen te, Bilbao-Spanje voor de sloop.

s/s Chevron Amsterdam 1958 (1968-1978)

s/s CHEVRON AMSTERDAM                imo nr: 5058193  
naamsein: PDHY

Bouwjaar: 1960
Werf: N.V. Wilton Fijenoord, Schiedam-Nederland.(767)
Brt: 21.262, nrt: 12.404, dwt: 34.423,
lxbxhxd: 202,99(196,23) x 27,26 x 13,72 x 10,33
Tankschip
2 Stoomturbines met dubbele reductie op en schroefas,
2 waterpijpketels, 14.500 apk, 17 mijl.
Machinebouwer: Pametrada-Wilton Fijenoord, Schiedam-Nederland.

Historie:
Aanvang CALTEX ZWOLLE.
30 Mei 1959 tewater.
00.00.1960-00.02.1968 CALTEX AMSTERDAM, N.V. Nederlandsche Pacific Tankvaart Maatschappij 's Gravenhage-Nederland.
00.03.1968-05.05.1978 CHEVRON AMSTERDAM, Chevron Tankers N.V. 's Gravenhage-Nederland.
05.05.1978 Te Kaohsiung aangekomen om te worden gesloopt bij Chin Tai Steel Enterprise Co. Ltd.
26.05.1978 Aanvang sloop.