vOOR AL UW SCHEEPSVAART BOEKEN, CD'S EN DVD'S

s/s Prins Maurits(1) 1936 (1937-1956)

s/s PRINS MAURITS (1)
naamsein PGVV

Bouwjaar: 1936 
Bouwwerf: Frederikstad Mek. Verksted A/S.,
Frederikstad-Noorwegen.(280)
Brt: 1.288, nrt: 688, dwt: 2.425
lxbxhxd: 76,34(76,32) x 12,85 x 4,27
Vrachtschip, open shelterdeck, 2 dekken.
Compound stoommachine, 4 cyl.,
2 ketels , v.o. 267 m2, 179 t.b. (2) 359 (2) 821 x 775
Machinebouwer: Frederikstad Mek. Verksted A/S.,
Frederikstad-Noorwegen.

History:
00.10.1936-1937 HARPEFJELL, Olsen & Ugelstad, A.S., Filefjell,
Oslo-Noorwegen.
00.10.1956-1959 CARL LEVERS, Ernst A. Levers, Hamburg-Duitsland
00.08.1937-1959 PRINS MAURITS, Oranje Lijn N.V., Rotterdam-Nederland.(Maatschappij Zeetransport)
Was het eerste schip onder Nederlandse vlag dat in Chicago,
arriveerde (5-6-1938)
00.12.1959-1964 CARL LEVERS, Gill Amin S.S. Co Ltd.,
Bombay-India.
Op 7 augustus 1964 liggende te Bombay, tijdens een cycloon van de trossen gebroken en op drift geraakt en aan de grond gelopen.
Op 24 augustus 1964 verder beschadigd, toen brand uitbrak.
Herstel niet meer waard en najaar 1964 in Bombay gesloopt, mogelijk door N.P. Patel.
 

m/s Nieuwaal 1937 1940-1950)

m/s Nieuwaal
Naamsein: PGGH

Bouwjaar: 1937
Bouwwerf:  E.J. Smit & Zoon's Scheepswerven N.V., 
Westerbroek-Groningen.(647)
Brt: 391, nrt: 196, dwt; 462,
lxbxhxd: 43,33(42,05) x 7,74 x 3,00 x 2,50
Coaster, raised quarter dek, 1 dek, bunkers 17,5 ton. 
Deutz diesel RV6M342, 4 tew, 6 cyl.,
(240 x 450), 300 rpk, 224 kW, 9,5 mijl.
Machinebouwer: Humboldt-Deutz Motoren A.G.,
Keulen-Duitsland.

History:
07.11.1936 tewaterlating, 12.01.1937 opgeleverd.
12.01.1937- 1940 REMARK, Jakob Kramer, Groningen-Nederland.(PZGU)
Op 27 maart 1940 door Anth. Veder & Co. gekocht en herdoopt NIEUWAAL. Het schip lag in de meidagen van 1940 in ombouw tot koelschip.
27.04.1940-1941 NIEUWAAL, Oranje Lijn N.V., Rotterdam-Nederland.(Maatschappij Zeetransport)  
Opgelegd en op 9 juli 1941 door de Kriegsmarine-Dienststelle Rotterdam gevorderd ten behoeve van de Intendantur Wilhelmshaven later Bremerhaven en na voltooiing van een verbouwing op 13 augustus 1941 als groentetransportschip in dienst gesteld.
13.08-1941-1942 NIEUWAAL, Deutsches Reich, Rostock-Duitsland. 
22.12.1942-1945 NIEUWAAL, Wilhelm Joerk jr., Hamburg-Duitsland.
Na de oorlog teruggegeven, en op 22-2-1945 terug bij de Oranje Lijn.
22.02.1945-1950 NIEUWAAL,Oranje Lijn N.V., Rotterdam-Nederland.(Maatschappij Zeetransport) 
18.04-1950-1958 KALLSÖ, Rederi A/B Valberg  Gust.Erikson, mgr,Mariehamn- Finland.
00.01.1958-1971 DEVINA, Rederi A/B Devina A. Häggblom, mgr,Mariehamn-Finland.
00.05-1971-1971 NOREEN,  R.Long, E. Payne &  J. Brown, Gibraltar
00.07.1971-1975 NOREEN, Reindeer Shipping SA, Panama.
00.00.1975-1975 NOREEN, M.A. Shipping Co. Ltd., Panama. 
00.00.1975-1978 RAMALBERT, Ramalbert Cia. Nav., Panama
31-01-1978 Gestrand na motorschade op 35 mijl ten zuiden van River Gamba op een reis van Freetown naar Banjul met een lading kolanoten en stukgoederen.
Verlaten door de bemanning en total loss verklaard. (eind februari 1978 stond anderhalve meter water in het schip en bleek de lading geplunderd).

 

m/s Prins Willem IV 1946 (1945-1966)

m/s PRINS WILLEM IV     imo nr: 5285253
Naamssein: PGWE

Bouwjaar: 1940
Bouwwerf:
Brt: 1.535, nrt: 806, dwt: 2.680,
lxbxhxd: 76,32(75,89) x 12,80 x 8,00 x 5,56
Vrachtschip, open shelterdek, bunkers 197 ton.
accomodatie voor 12 passagiers. 
Stork diesel, 2 tew, 5 cyl.,(540 x 900),  1.500 rpk, 12,5 mijl.
Machinebouwer: N.V. Machinefabriek Gebroeders Stork & Co.,
Hengelo- Nederland.

History:
01.1939 kiellegging, 03.051940 tewatergelaten,
11.11.1941 opgeleverd.
Het schip werd op 3 mei 1940 te water gelaten en op 11 november 1941 door de Duitse bezetter in beslag genomen en naar Hamburg gesleept en afgebouwd als   SPERRBRECHER 179 voor de Kriegsmarine. In dienst gesteld op 10 november 1943
In mei 1945 zwaar beschadigd in Hamburg terug gevonden en teruggevoerd naar Nederland, en bij de bouwwerf  in 1945-1946 hersteld.
27.07.1945-1966 PRINS WILLEM IV, Oranje Lijn N.V., Rotterdam-Nederland.(Maatschappij Zeetransport) 
00.00.1966-1967 CITTA DI BEIRUT Navigenoa, Genua-Italie.
00.00.1967-1972 CITTA DI BEIRUT Gilnavi Soc. di Nav, Genua-Italie.
(een geplande verkoop en verdoping in TREMCO SUN ging niet door)
00.00.1972-1972 CITTA DI BEIRUT  Società Simai, Genua Italie.
00.05.1972 Verkocht voor de sloop aan, Conditioned Power Co.,
La Spezia-Italie.
27.07.1974 Aanvang sloop.
 

m/s Prins Frederik Willem 1951 (1947-1966)

m/s PRINS WILLEM FREDERIK    imo nr: 5285162
naamsein: PGVV

 

Bouwjaar: 1951
Bouwwerf:  
Brt: 1.595, nrt: 826, dwt: 2.658,
lxbxhxd: 78,84(75,89) x 12,84 x 8,00 x 5,50
Vrachtschip, closed shelterdek, 2 dekken, bunkers 243 ton.
accomodatie voor 6 passagiers.
Werkspoor-Lugt diesel, 2 tew, 4 cyl.,
( 600 x 900), 1.800 rpk, 1.343 kW, 13 mijl.
Machinebouwer: Werkspoor N.V., Amsterdam-Nederland.

History:
15.09.1950 kiellegging, 20.02.1951 tewaterlating,
10.05.1951 opgeleverd.
10.05.1951-1967 PRINSV FREDERIK WILLEM, Oranje Lijn N.V.,
Rotterdam-Nederland.(Maatschappij Zeetransport) 
00.01-1967-1977 MICHELE GAROFANO Francesco Garofano & C.,
Torre del Greco Italie.
2-12-1977 Op de golfbrekers van de haven van Benghazi gelopen tijdens slecht weer zwaar beschadigd en total loss verklaard.
 

m/s Prinses Emilia 1954 (1966-1969)

m/s PRINSES EMELIA       imo nr: 5298717
naamsein: PGWE

Bouwjaar: 1954
Bouwwerf: Machinefabriek & Scheepswerf, van P. Smit Jr.,
Rotterdam-Nederland.(612)
Brt: 3.669, nrt: 1.847, dwt: 4.789,
lxbxhxd: 109,76 x 16,18 x 7,12 x 6,74 
Vrachtschip, full scantling, 2 dekken, bunkers 455 ton.
accomodatie voor 12 passagiers.
B&W diesel, 2 tew, 6 cyl., ( 620 x 1.150), 3.200 rpk, 14 mijl.
Machinebouwer: Machinefabriek & Scheepswerf, van P. Smit Jr.,
Rotterdam-Nederland.

History:
05.05.1953 kiellegging, 16.12.1953 tewaterlating,
29.04.1954 opgeleverd.
29.04.1954-1966 ROGGEVEEN, Koninklijke Paketvaart Maatschappij N.V.,
Amsterdam-Nederland.
00.00.1966-1969 PRINSES EMILIA, Oranje Lijn N.V.,
Rotterdam-Nederland.(Maatschappij Zeetransport)
00.00.1967 Verbouwing bij Niehuis & van der Berg Scheepsreparatie bedrijf N.V., Rotterdam-Nederland voor de vaart op de grote meren.
00.12.1969-1970 BOULGARIA, Hellenic Lines Ltd.,
Piraeus-Griekenland.
04-07-1970 Gezonken op 25 mijl van Cherbourg na een aanvaring in dichte mist met  Duitse ms. HAGEN (HAPAG), zij was op reis met een lading stukgoederen van Hamburg en London  naar Piræus en Istanbul, er vielen 17 slachtoffers van de 29 opvarenden. Positie van zinken was 49.58 noord en 01.30 west.

m/s Prins Willem II 1955 (1955-1967)

m/s PRINS WILLEM II (3)     imo nr: 5285239
naamsein: PGWJ

Bouwjaar: 1955
Bouwwerf: N.V. Scheepswerf & Machinefabriek De Merwede,
v/h van Vliet & Co., Hardinxveld-Nederland.(532)
Brt: 1.599, nrt: 935, dwt: 2.694,
lxbxhxd: 78,69(75,89) x 12,80 x 8,00 x 5,56
Vrachtschip, open shelterdek, 2 dekken, bunkers 284,5 ton.
accomodatie voor 8 passagiers.
Werkspoor-Lugt diesel, 2 tew, 4 cyl.,
(600 x 900), 1.800 rpk, 1.343 kW, 12,5 mijl. 
Machinebouwer: Werkspoor N.V., Amsterdam-Nederland.

History:
28.08.1954 kiellegging, 29.01.1955 tewaterlating,
07.01.1955 opgeleverd.
07.01.1955-1967 PRINS WILLEM II, Oranje Lijn N.V.,
Rotterdam-Nederland.(Maatschappij Zeetransport)
00.00.1960 Verlengd bij, N.V. Boele Scheepswerf & Machinefabriek,
Bolnes-Nederland. 
Brt: 1.964, nrt: 1.117, dwt: 3.340,
lxbxhxd: 92,74(89,95) x 12,80 x 8,00 x 5,56
00.00.1967-1969 AMARYLLIS Parnon Shipping Co. Piraeus Griekenland.
00.00.1969-1971 GOTHIC PRINCE Parnon Shipping Co.
Piraeus Griekenland
00.00.1971-1975 XENY Conty Cia Nav. SA., Piræus, Griekenland.
02-012-1975 Brak er brand uit tijdens een reis van Port Harcourt naar Rotterdam, het schip werd door de bemanning verlaten.
Positie 40.30 Noord en 11.00. West.
01-01-1976 Arriveerde het beschadigde schip gesleept op de rede van Cadiz, maar op 2 januari 1976 kapseisde zij daar plotseling, zonk op haar zijde en moest als verloren worden beschouwd.

m/s Prins Willem van Oranje (3) (1987-1995)

m/s PRINS WILLEM VAN ORANJE (3)          imo nr: 8615227        
naamsein: PGWV

Bouwjaar: 1987
Bouwwerf: Scheepwerf & Machinefabriek  IJsselwerf B.V.,
Capelle a/d IJssel-Nederland. (230)
Brt: 5.966, nrt: 2.845, dwt: 6.985,          
refrigerated: 9.970 cubic meters.   
Lxbxhxd: 118,40(110,22) x 18,75 x 12,58 x 8,09
Type: vrachtschip, type reefer, weldek, 2 dekken, 4 kranen, 48 teu,
bunkers 1.157 ton. MAN-B&W diesel 7L52/55B, 4 tew,
7 cyl.,(520 x 550),  8.157 rpk, 6.000 kW, 18 mijl.
Machinebouwer: MAN-B&W Diesel GmbH., Augsburg-Duitsland.

Historie:
7 augustus 1987 te water gelaten, 30 oktober 1987 opgeleverd.
30.10.1987-1995 PRINS WILLEM VAN ORANJE,
Rederij Prins Willem van Oranje,
Rotterdam-Nederland.(PGWC)
Antony Veder  & Co. B.V., Rotterdam-Nederland) 
(Seatrade Groningen B.V., Groningen-Nederland).
00.00.1995-1999 ICE FLAKE, Ice Flake Shipping Ltd.,
Georgetown-Cayman Eilanden.(ZCCH6)
(Armada Greece Co. Ltd.) - (Seatrade Groningen B.V.,
Groningen-Nederland)
00.00.1999-2000 ICE FLAKE,United Ocean Ship Management Ltd.,
Singapore.
(Seatrade Groningen B.V., Groningen-Nederland)
15.11.2000-2012 ICE FLAKE, Armada Co. Ltd., Athene-Griekenland.
(beheer bij DFM Ltd., Gdynia-Polen) - (Seatrade Groningen B.V.,
Groningen-Nederland)
14.02.2012 Aangekomen voor de sloop bij, Simsekler Ltd.,
Aliaga-Turkije.

m/s Prins Philips Willem (4) (1985-2001)

m/s PRINS PHILIPS WILLEM (4)   imo nr: 8400165
naamsein: PGVY - PIJG

Bouwjaar:1985
Bouwwerf: N.V. Scheepwerf & Machinefabriek  IJsselwerf,
Capelle a/d IJssel-Nederland. (216)
Brt: 1.552, nrt: 465, dwt: 1.648,             
Lxbxhxd: 64,24(59,97) x 13,62 x 7,01 x 4,85
Type: LPG Tanker, 1 dek, 2 ladingtanks, 3.226 m3, bunkers 166 ton.
Voortstuwing: Deutz dieselmotor SBV8M628, 4 tew, 8 cil,
(240 x 280), 1.650 rpk, 1.214 kW, 11,5 mijl.
Machinebouwer: Kloeckner Humboldt Deutz A.G.,
Keulen-Duitsland.

Historie:
5 januari 1985 te water gelaten, 12 februari 1985 opgeleverd.
12.02.1985-2001 PRINS PHILIPS WILLEM,
Rederij Prins Philips Willem, Rotterdam-Nederland.(PGVY)
(Antony Veder Gascarriers B.V., Rotterdam-Nederland)
01.04.2001-2001 PRINS PHILIPS WILLEM,
Rederij Prins Philips Willem, Rotterdam-Nederland.
(Antony Veder Gascarriers B.V., Rotterdam-Nederland) 
(vlag Willemstad. N.A. PIJG)
01.09.2001-2001 SIGAS MARINER, Tschundi & Eitzen,
Shipmanagement Ltd., Singapore.(vlag Douglas Isle of Man)
01.10.2001-2003 SIGAS MARINER, Selandia Ship Management
SNG., Douglas-Isle of Man.
01.03.2003-2004 SIGAS MARINER, Sigas Singapore Pte. Ltd.,
Singapore.
01.04.2004-2005 SIGAS MARINER, Evergas A/S., Douglas-Isle of Man.
01.04.2005-2009 SIGAS MARINER, Sigas Singapore Pte. Ltd., Singapore.
30.01.2009 Aangekomen voor de sloop bij, Recuperaciones Siderurgicas,
Santander-Spanje.

m/s Coral Actinia (3) (2013- )

m/s CORAL ACTINIA (3)     imo nr: 9601742 
naamsein: PBUC

Bouwjaar: 2013
Bouwwerf: AVIC Dingheng Shipbuilding Co. Ltd.,
Jiangdu-China.(DH0007)
Brt: 6.288, nrt: 1.886, dwt: 5.550,             
Lxbxhxd:115,00(108,00) x 16,80 x 9,90 x 7,80
Type: LPG Tanker, 1 dek, 4 ladingtanks,
6.573 m3, bunkers 773 ton.
Voortstuwing: Caterpillar dieselmotor 6 M43C, 4 tew, 6 cil,
(430 x 610), 8.152 rpk, 6.000 kW, 15,5 mijl.
Machinebouwer: Caterpillar Motoren Rostock GmbH.,
Rostock-Duitsland.

Historie:
12 augustus 2011 kiellegging, 31 maart 2012 te water gelaten,
7 januari 2013 opgeleverd.
07.01.2013- CORAL ACTINIA, Coral Actinia Shipping B.V.,
Rotterdam-Nederland.(PBUC)
(Veder Rederijzaken B.V., Rotterdam-Nederland)