vOOR AL UW SCHEEPSVAART BOEKEN, CD'S EN DVD'S

m/s Elda 1931 (1954-1958)

m/s ELDA                          imo nr: 5214395                              
naamsein: PDWO

Buowjaar: 1931
Bouwwerf: N.V. Industriele Maatschappij De Noord,
Alblasserdam-Nederland. (490)
Brt: 315, nrt: 229, dwt: 365,
lxbxhxd: 41,52 (39,60) x 7,16 x 3,05 x 2.69
Type: Flush deck, 1 mast, 2 laadbomen, 1 ruim, bunkers 12 ton. 
Voortstuwing: Deutz dieselmotor,  4 tew, 3 cil.,
(280 x 450), 150 rpk, 7 mijl.
Machinebouwer: Deutz A.G., Keulen-Duitsland.

Historie:
In maart 1931 te water gelaten en 24 april 1931 opgeleverd.
24.04.1931-1937 APOLLLINARIS V, N.V. Scheepvaart Mij Tholen Voorburg (H. Mulder), Rotterdam-Nederland. (LFH na 1934 PCSS)
30 maart 1936 in aanvaring gekomen met de Westminsterbrug waarbij de opbouw zware schade opliep.
25.08.1937-1940 HEEMSKERK, N.V. Motorschip Heemskerk, Rotterdam-Nederland. (N.V.  J. Vermaas Scheepvaartbedrijf)
27.01.1940-1940 HEEMSKERK, Hollandsche Zeeredeij C.V., Rotterdam-Nederland. (N.V.  J. Vermaas Scheepvaartbedrijf)
In mei 1940 in beslag genomen door de Duitse Kriegs Marine.
19.08.1942-1945 KIRCHHEIM, ingedeeld bij Unternemen Wiking en gevaren voor Transportflotte Speer als torpedoklarmachschiff voornamelijk in Denemarken en Noorwegen.
29.01.1945-1945 ALSTER, Frachtschiff Alster, E. Seyd, Bremen-Duitsland.
00.06.1945-1954 HEEMSKERK, Hollandsche Zeeredeij C.V., Rotterdam-Nederland. (N.V., J. Vermaas Scheepvaartbedrijf)
29.01.1954-1959 ELDA, D. Smit & G. Jonker, Groningen-Nederland. (PDWO) (N.V., J. Vermaas Scheepvaartbedrijf)
00.00.1959-1961 ELDA,  D. Smit & G. Jonker, Groningen-Nederland. (N.V. Kamp’s Scheepvaart & Handel Maatschappij)
30.11.1961-1967 LUJA, H. L. & J. Schoning, Haren Ems-Duitsland. (DNCK)
00.00.1967-1970 LUJA, Adelheid Schoning, Haren Ems-Duitsland.
00.00.1970-1971 LUJA, Anna Helena Schoning, Haren Ems-Duitsland.
00.00.1971-1971 LUJA, Heinz Theo Beckman, Haren Ems-Duitsland.
In juli 1971 aangekomen voor de sloop bij Celler G.m.b.H. in Dortmund-Duitsland.

 

m/s Barendsz(2) 1954 (1954-1969)

m/s BARENDSZ (2)                         imo nr: 503676  
naamsein: PCYL

Bouwjaar: 1954
Bouwwerf: N.V. Scheepsbouwwerf, v/h De Groot & van Vliet,
Slikkerveer-Nederland. (305) 
Brt: 499, nrt: 339, dwt: 837,                                       
lxbxhxd: 55,78 (52,31) x 9,04 x 4,09 x 3,57
Type: Flushdeck, 2 masten,2 laadbomen van 3 ton, 1 ruim,   
Voortstuwing: Industrie dieselmotor RD70, 4 tew, 8 cil.,
(305 x 460), 515 rpk, 384 kW, 10 mijl.
Machinebouwer: D. & J. Boot Motorenfabriek, De Industrie,
Alphen a/d Rijn-Nederland.

Historie:
10 juni 1954 kiellegging, 18 september 1954 te water gelaten,
2 november 1954 opgeleverd.
02.11.1954-1965 BARENDSZ, Hollandsche Zeerederij C.V., Rotterdam-Nederland.(N.V.  J. Vermaas Scheepvaart Bedrijf)
26.02.1965-1969 BARENDSZ, J. Vermaas Reederij Bedrijf C.V.,
Rotterdam-Nederland.
19.09.1969-1978 SNABELL, Snabell Co. Ltd.,
Georgetown-Cayman Eilanden. (ZCXU)
00.00.1978-1980 BARENDSZ, Pan Cayman Marine Corporation Ltd.,
San Lorenzo-Honduras.
00.00.1980-1987 BARENDSZ, Pan Cayman Marine Corporation Ltd.,
Panama. (HO3587)
00.00.1987-1988 CARLINA, San Lorenzo-Honduras. (HQDL8)
00.00.1988-1995 ROOSTER I, Naviera Rooster S. de R.L.,
San Lorenzo-Honduras. (HQDL8)
00.08.1995-2001 ROOSTER I,Rooster Shipping Inc,
Belize City- Belize. (V3RG)
In april 2001 uit Lloyds Register geschrapt, bestaan twijfelachtig.

m/s Swindrecht 1962 (1962-1973)

m/s SWINDREGT                      imo nr: 5346980                 
naamsein: PHVQ

Bouwjaar: 1962
Bouwwerf: N.V. Scheepsbouwwerf, v/h de Groot & van Vliet,
Slikkerveer-Nederland. (348)
Brt: 499, nrt: 260, dwt: 1.097,                                     
lxbxhxd: 72,65 (69,35) x 10,28 x 6,00 x 3,82
Type: Open shelterdeck, 2 masten, 6 laadbomen,
2 dekken, 1 ruim, bunkers 118 ton.
Voortstuwing: Industrie dieselmotor, 4 tew, 6 cil.,
(400 x 600), 1.200 rpk, 895 kW, 12 mijl.
Machinebouwer: D. & J. Boot Motorenfabriek De Industrie,
Alphen a/d Rijn-Nederland

Historie:
2 augustus 1962 te water gelaten en 4 oktober 1962 opgeleverd.
4.10.1962-1973 SWINDRECHT, Exporthandel Jac. van Namen & Zn.,
Zwijndrecht-Nederland.(N.V.  J. Vermaas Scheepvaart Bedrijf)
00.00.1973-1976 SWINDREGT, Exporthandel Jac. van Namen & Zn.,
Zwijndrecht-Nederland.(A. Schuur, Reeuwijk)
00.00.1976-1977 SINED I, Dolihi Shipping Co. S.A.,
Limassol-Cyprus. (C40B)
00.00.1977-1984 SINED I, Melding Shipping Co. Ltd.,
Limassol-Cyprus.
00.00.1984-1985 SINED I, Memnon Shipping & Co. Ltd.,
Limassol-Cyprus.
00.00.1985-1988 MARWA I, Al Marwa Shipping & Trading Co.,
Tartous-Syrie.
00.00.1988-1993 NANARIS, Nanaris Navigation Co. Ltd.,
Colombo-Sri Lanka.
13 februari 1993 Aangekomen voor de sloop in Massawa,
Eritrea- Ethiopië. De sloop begon in maart 1994

m/s Ton S 1937 (1937-1960)

m/s TON-S                        imo nr: 5090309                   
naamsein: PIAB

Bouwwerf: N.V. Boele’s Scheepswerven & Machinefabiek,
Bolnes-Nederland (866)
Brt: 466, nrt: 252, dwt: 650,                                                 
lxbxhxd: 51,49 (48,52) x 8,51 x 3,61 x 3,27
Type: Flusdeck, een mast, twee laadbomen, bunkers 32,5 ton 
Voortstuwing: Deutz dieselmotor, 4 tew, 8 cil.,
(280 x 450), 480 rpk, 209 kW, 9 mijl
Machinebouwer: Humboldt Deutz Motoren A.G., Keulen-Duitsland

Historie:
15 mei 1937 te water gelaten en 30 juni 1937 opgeleverd.
30.06.1937-1960 TON-S, Rotterdamsche Kustvaart Centrale N.V., Rotterdam-Nederland.(N.V. Zeevaart Maatschappij Ton, Rotterdam-Nederland)
16 mei 1940 overgenomen door de The Netherlands Shipping & Trading Committee, London-Engeland.
In mei 1945 terug aan de eigenaar. 
00.02.1960-1970 DINORAH CAMALICH, Rino Camalich, Leghorn-Italië.
In 1970 verkocht voor de sloop aan Conditioned Power S.p.A.,
La Spezia-Italië.
In augustus 1970 daar aangekomen en gesloopt.

m/s Algarve 1939 (1938-1958)

m/s ALGARVE                                                                              
naamsein: PCKV

Bouwwerf: N.V. Boele’s Scheepswerven & Machinefabiek,
Bolnes-Nederland (865)
Brt: 472, nrt: 253, dwt: 640,                                   
lxbxhxd: 51,49 (48,87) x 8,51 x 3,61 x 3,27
Type: Flusdeck, één mast, twee laadbomen, bunkers 32,5 ton 
Voortstuwing: Deutz dieselmotor, 4 tew, 8 cil.,
(280 x 450), 440 rpk, 209 kW, 10 mijl
Machinebouwer: Humboldt Deutz Motoren A.G., Keulen-Duitsland

Historie:
17 mei 1939 te water gelaten en 13 juli 1939 opgeleverd
13.07.1938-1951 ALGARVE, Hammerstein Reederijbedrijf N.V., Rotterdam-Nederland.(Rotterdamsche Zee en Kustreederij N.V., Rotterdam-Nederland)
16 mei 1940 overgenomen door The Netherlands Shipping & Trading Committee,
London-Engeland
26.06.1940-02.07.1945 Door het Ministry of War Transport, London-Engeland.
In mei 1945 terug aan de eigenaar
00.09.1951-1958 ALGARVE, Rotterdamsche Kustvaart Centrale N.V., Rotterdam-Nederland.(Rotterdamsche Zee en Kustreederij N.V., Rotterdam-Nederland)
00.12.1958-1963 ANTONIOS II, Stravos Saifas & Co.,
Lavrion-Griekenland (SVPF)
00.12.1963-1964 ANTONIOS, N. Diakos & C. Koutouvalis,
Lavrion-Griekenland (SVPF)
23 augustus 1964 onderweg van Santorini naar Piraeus met een lading puimsteen kort na het vertrek uit de haven van Santorini gekapseisd en gezonken

m/s Pieter S 1954 (1954-1966)

m/s PIETER-S                              imo nr: 5278183                   
naamsein: PGTB

Bouwjaar: 1954
Bouwwerf: N.V. Terneuzensche Scheepsbouw Maatschappij,
Terneuzen-Nederland (55)
Brt: 1.929, nrt: 1.341, dwt: 3.008,
lxbxhxd: 90,28 (84,00) x 12,17 x 5,95 x 5,20
Type: Vrachtschip, 4 ruimen, bunkers 134 ton,
accommodatie voor 27 bemanningsleden
Voortstuwing: Werkspoor dieselmotor, 4 tew, 8 cil.,
(390 x 680), 1.700 rpk, 1.268 kW, 13 mijl
Machinebouwer: N.V. Werkspoor, Amsterdam-Nederland

Historie:
18 augustus 1953 te water gelaten en 11 april 1954 opgeleverd
11.04.1954-1966 PIETER-S,  Rotterdamsche Kustvaart  Centrale N.V., Rotterdam-Nederland.(N.V. Rotterdamsche Kolen Centrale, Rotterdam-Nederland)
00.11.1966-1969 NISSOS SKOPELOS, F.C. Geogopoulos & A.N. Athanassiades, Piraeus-Griekenland
00.00.1969-1970 NISSOS SKOPELOS,  A.N. Athanassiades,
Piraeus-Griekenland
00.03.1970-1972 SANTA  MARINA , Compania Maritima Marina S.A.,
Piraeus-Griekenland.
00.06.1972-1974 SANTA  EIRINI, Naxos Shipping Co. Ltd.,
Famagusta-Cyprus.
00.00.1974-1977 VASILIKI, Vaicos Shipping & Investment Co. S.A.,
Piraeus-Griekenland.
00.00.1977-1978 KRITI, Vaicos Shipping & Investment Co. S.A.,
Piraeus-Griekenland.
15 juni 1977 vertrokken van Abidjan naar Luanda en daarbij machine problemen gekregen
17 juni 1977 gearriveerd te Takoradi en de lading gelost.
Het plan was om het schip aldaar op te leggen.
29 augustus 1978 versleept uit de vaargeul naar Takoradi nadat het schip zinkende was
Op het strand gezet op 2 mijl noord-noord west van de havendam in positie 03.54 N.B. en 01.44 W.L.