vOOR AL UW SCHEEPSVAART BOEKEN, CD'S EN DVD'S

s/s Koningin Wilhelmina 1896 (1896-1911)

s/s KONINGIN WILHELMINA
naamsein: PHMT

Bouwjaar: 1896
Bouwwerf: N.V. Koninklijke Maatschappij De Schelde,
Vlissingen-Nederland.(84)
Brt: 1.249, nrt: 2.735, dwt: 4.443,
lxbxhxd: 120,70 x 13,72 x 8,87
Vracht - passagiersschip, full scantling, 3 dekken,
accomodatie voor 64 eerste klas, 34 tweede klas passagiers.
Quadruple expansie stoommachine, 4 Schotse ketels, 4 furnaces each,
engines 27 x 39 x 56 x 84 - 544 cyl., 3.600 ipk, 13,2 mijl.
Machinebouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij De Schelde,
Vlissingen-Nederland.

History:
15.05.1895 kiellegging, 11.04.1896 tewaterlating,
30.06.1896 opgeleverd.
14.07.1896-1911 KONINGIN WILHELMINA, N.V. Stoomvaart Maatschappij Nederland, Amsterdam-Nederland.
29.12.1911-1913 CHAOUIA, Compagnie de Navigation Marocaine et Arménienne, Marseille-Frankrijk.
00.00.1913-1919 CHAOUIA, Companie de Navigation Paquet S.A., Marseille-Frankrijk.
15-01-1919 Op een mijn gelopen en gezonken in de Straat van Messina, het schip was van Marseille op weg naar de Levant.
 

m/s Christiaan Huygens 1928 (1928-1945)

m/s CHRISTIAAN HUYGENS
naamsein: NJWV, na 1933 PDKD

Bouwjaar: 1928
Bouwwerf: N.V. Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij,
Amsterdam-Nederland.(186)
Brt: 15.637, nrt: 9.273, dwt: 11.236,
lxbxhxd: 167,64 x 20,88 x 12,12
Passagiersschip, full scantling, 3 dekken,
accomodatie voor 269 eerste klas, 250 tweede klas,
53 derde klas passagiers.
2 x Sulzer diesels, 2 tew, 10 cyl., 2 schroeven, 11.600 rpk, 16,5 mijl.
Machinebouwer: Gebroeders Sulzer A.G., Winterthur-Zwitserland.

History:
13.03.1926 kiellegging, 28.09.1927 tewaterlating,
26.01.1928 opgeleverd.
26.01.1928-1945 CHRISTIAAN HUYGENS, N.V.Stoomvaart Maatschappij Nederland, Amsterdam-Nederland.
10.08.1940 Te Sydney-Australie verbouwd tot troepenschip.
26-08-1945 Op een mijn gelopen bij Westkapelle op weg van Antwerpen naar Rotterdam., het schip werd op de Steenbank gezet en op,
5 september 1945 total loss verklaard.

 

m/s Oranje (2) 1939 (1939-1964)

m/s ORANJE (2)    imo nr: 5264077
naamsein: PGOF

Bouwjaar: 1939
Bouwwerf: N.V. Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij,
Amsterdam-Nederland.(207)
Brt: 20.117, nrt: 11.674, dwt: 7.056,
In 1959 brt: 20.565, nrt: 11.610, dwt: 6.226,
lxbxhxd: 190,02 x 25,45 x 11,68 x 8,64
Accomodatie voor 687 passagiers,
full scantling, 3 dekken.
Na 1959 accomodatie voor 1000 passagiers.
Na 1964 accomodatie voor 1.607 passagiers.
3 x Sulzer diesel, 2 tew, 12 cyl.,(30 x 49 1/4).
3 schroeven, 37.500 rpk, 21,5 mijl.
Machinebouwer: Gebroeders Sulzer A.G.,
Winterthur-Zwitserland.
 

History:
02.07.1937 kiellegging, 08.09.1938 tewaterlating,
15.07.1939 opgeleverd.
15.07.1939-1964 ORANJE, N.V. Stoomvaart Maatschappij Nederland, Amsterdam-Nederland.
Van 12-1939 tot 02-1941 wegens oorlogsdreiging in Europa in Soerabaja opgelegd.
02.07.1941 in Sydney verbouwd tot hospitaalschip en werd daar 30-07-1941 in dienst gesteld.
Voer tot 19-07-1946 in dienst van de Royal Australian Navy onder Nederlandse vlag.
Werd van 13-01-1959 tot 14-02-1959 bij de Nederlandsche Droogdok Maatschappij te Amsterdam grondig verbouwd.
04-09-1964 verkocht aan Achille Lauro fu G & Co.Napels-Italie en herdoopt in ANGELINA LAURO waarna het schip in Genua geheel werd verbouwd.
19-05-1972 brak er tijdens de ombouw een korte doch felle brand aan boord uit. 
Het schip was in 1979 op een West Indies Cruise in charter van Costa Armatoro S.p.A., toen er 31 maart brand aan boord uitbrak. Het schip lag in St.Thomas aan de pier.
Het schip brandde uit en zonk in de ondiepe haven van Sharlotte Amalie.
26-05-1979 werd door Neptun Salvage Co. gestart met de berging van het schip. 06-07-1979 was het schip gelicht.
Het wrak werd voor de sloop verkocht aan Eckhardt te Hamburg, doch direct doorverkocht naar slopers op Taiwan, het verliet op 30-07-19179 achter de sleepboot "Nippon Maru" St. Thomas en passeerde 16-08-1979 het Panamakanaal.
Op 21-09-1979 begon het schip slagzij te maken en zonk op 24-09-1979, in positie 11.43 Noord en 121.43 West.
 

 

s/s Roepat (2) 1946 (1946-1967)

s/s ROEPAT  (2)
naamsein: PHCW

Bouwjaar: 1946
Bouwwerf: Sun Shipbuilding & Dry Dock Co.,
Chester, Pa-USA.(554)
Brt: 8.323, nrt: 4.779, dwt: 12.356,
lxbxhxd: 149,96 x 21,21 x 10,27 x 8,89
Vrachtschip met passagiers accomodatie 12 passagiers,
C3-S-A5, open shelterdek, 3 dekken.
2 x Westinghouse stoomturbine's, 8.500 apk, 16,5 mijl. 
Machinebouwer: Westinghouse Electric & Manufactoring Co., Pittsburgh-USA.
 

History:
09.07.1945 kiellegging, 14.05.1946 tewaterlating,
26.08.1946 opgeleverd.
Als DRENTHE voor de Nederlandse Regering, 's-Gravenhage-Nederland in aanbouw en te water gelaten, tijdens de afbouw overgedragen aan de SMN.
26.08.1946-1967 ROEPAT, N.V. Stoomvaart Maatschappij Nederland,
Amsterdam-Nederland.
Arriveerde 23-03-1967 voor de sloop bij Chin Ho Fa.Steel & Iron Co., Kaohsiung-Taiwan.
Sloop begon 15-05-1967 in feite voortijdig voor sloop verkocht wegens ernstige schade aan een tandwielkast, die niet meer te vervangen bleek.

 

m/s Banggai 1957 (1957-1970)

m/s BANGGAI             imo nr: 5035725
naamsein: PCYE

Bouwjaar: 1957
Bouwwerf: N.V. Machinefabriek & Scheepswerf, van P.Smit Jr.,
Rotterdam-Nederland.(274)
Brt: 8.838, nrt: 5.078, dwt; 10.375,
lxbxhxd: 145,34(138,50) x 20,01 x 11,24 x 8,79
Vrachtschip met passagiers accomodatie 12 passagiers,
Closed shelterdeck.
B&W diesel, 2 tew, 7 cyl.,
(740 x 1.000), 8.200 rpk, 16 mijl.
Machinebouwer: N.V. Machinefabriek & Scheepswerf, van P.Smit Jr.,
Rotterdam-Nederland.

History:
09.05.1956 kiellegging, 01.12.1956 tewaterlating,
29.05.1957 opgeleverd.
Op stapel gezet als "PULAU BANGGAI", voor de te water lating herdoopt.
29.05.1957-1970 BANGGAI, N.V.Stoomvaart Maatschappij Nederland, Amsterdam-Nederland.
01.07.1970-1979 BANGGAI, Koninklijke Nedlloyd N.V., Rotterdam-Nederland.
00.00.1978-1979 GIANT PIONEER, Famous Navigation S.A., Hong Kong , Panama registratie.
In 1979 verkocht voor de sloop naar Taiwan.
Arriveerde 11-03-1979 bij Keun Hwa Iron Steel Works & Enterprise, Kaohsiung-Taiwan.
Sloop begon 01-09-1979.
 

m/s Neder Linge 1967 (1967-1970)

m/s NEDER LINGE         imo nr: 6707193
naamsein: PGDM

Bouwjaar: 1967
Bouwwerf: Nippon Kokan K.K., Shimizu-Japan.(250)
Brt: 9.638, nrt; 5.058, dwt; 12.110,
Na 1981 brt: 10.804, nrt: 5.845, dwt: 13.154,  500 Teu
lxbxhxd: 162,08 (153,80x 23,77 x 13,04 x 9,09
Multi purpoise vrachtschip,
open shelterdeck, 3 dekken, 283 Teu.
Stork diesel, 2 tew, 6 cyl.,(900 x 1.700),
17.000 rpk, 12.682 kW, 21 mijl. 
Machinebouwer: Koninklijke Machinefabriek Gebroeders Stork & Co., N.V., Hengelo-Nederland.

History:
05.10.1966 kiellegging, 21.01.1967 tewaterlating,
07.06.1967 opgeleverd.
07.06.1967-1970 NEDER LINGE, N.V. Stoomvaart Maatschappij Nederland, Amsterdam-Nederland.
01.07.1970-1977 NEDER LINGE, Nedlloyd Lijnen B.V.,
Amsterdam-Nederland.
In 1981 bij Nippon Kokan K.K., Japan verbouwd voor vervoer van containers, de 4 dekkranen werden verwijdert en een laadboom voor 25 ton geplaatst,
00.06.1977-1991 NEDLLOYD LINGE,  Koninklijke Nedlloyd Lijnen B.V.,
Rotterdam-Nederland.
00.01.1991-1991 LINGE, Seatrade Shipping B.V., St.Johns-Antigua.
In januari 1991 verkocht voor de sloop naar Bangladesh, herdoopt uitsluitend voor de reis van Singapore naar Bangladesh.
Arriveerde 12-02-1991 in Chittagong-Bangladesh. 7.06.1967 opgeleverd.