vOOR AL UW SCHEEPSVAART BOEKEN, CD'S EN DVD'S

s/s Dordrecht (2) 1899 (1899-1915)

s/s DORDRECHT (2)
naamsein: NMGQ

Bouwjaar 1899
Bouwwerf: N.V. Scheepswerf v/h. Jan Smit Czn.,
Alblasserdam-Nederland.(417)
Brt: 2.51, nrt: 1.365, dwt: 3.700,
lxbxhxd: 89,36 x 13,01 x 6,78
Vrachtschip, flush dek, 1 dek, bunkers 400 ton kolen.
2 x 3 Triple expansie stoommachine,
550, 900 & 1.470 x 990, 70 omw/min, 1.250 ipk, 9 mijl, 
3 Vuurs ketels 411 x 320 cm, v.o. 335 m2, 11,2 kg.
Machinebouwer: North Eastern Marine Engineering Co. Ltd.,
Wallsend on Tyne-Engeland.

History:
28.03.1899 kiellegging, 25.11.1899 tewaterlating,
28.12.1899 opgeleverd.
28.12.1899-1918 DORDRECHT, N.V. Stoomvaart Matschappij De Maas,
Rotterdam-Nederland.
20.06.1915-1939 STORFJELD, D/S. A/S. Storfjeld, Bergen-Noorwegen.
In 1911 Op de reis van Hamburg naar de Tyne-Engeland,
om kolen te laden, in aanvaring gekomen met de,
Franse Bark ANTOINETTE,1 bemanningslid om het leven kwam,
en 1 gewond raakte,Delfzijl binnen gelopen voor de gewonde,
aan de wal te zetten,en een noodreparatie te verrichten,
Naar Rotterdam gevaren voor verdere reparatie.
11.12.1939 Tijdens de reis van Dublin naar Blyth in ballast,
tot wrak geslagen op de Seaton Rocks, ten Noorden van Blyth.
 

s/s Barendrecht (3) 1915 (1915-1935)

s/s BARENDRECHT (3)
naamsein: NGKS, na 1932: PCYJ

Bouwjaar: 1915
Bouwwerf: Greenock & Grangemouth Dockyard Co. Ltd., 
Greenock-Engeland.(361)
Brt: 3.704, nrt: 2.34, dwt: 5.100,
lxbxhxd: 102,78 x 14,38 x 7,37 x 6,56
Tankschip, trunk dek, 1 dek.
3 cyl., Triple expansie stoommachine, 1.500 ipk, 10 mijl.
2 x 3 vuurs Schotse ketels, 2 x 210 m2, 12,65 kg.
Machinebouwer: N.V. Rotterdamsche Droogdok Maatschappij,
Rotterdam-Nederland.

History:
Besteld bij de N.V. Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, Rotterdam-Nederland, casco uitbesteed aan Greenock & Grangemouth Dockyard Co. Ltd., Greenock-Engeland, afbouw in Rotterdam ging niet door, ketels en machine naar Greenock vervoerd en daar ingebouwd.
 02.03.1915 tewaterlating, 21.04.1915 opgeleverd.
21.04.1915-1918 BARENDRECHT, N.V. Maatschappij s/s Barendrecht, Rotterdam Nederland.
21.03.1918 In beslag genomen door de Amerikaanse regering volgens Droit d' Angerie, onder Amerkaanse vlag gebacht , in beheer  gegeven aan United States Shipping Board.
00.00.1919-1935 BARENDRECHT, N.V. Maatschappij s/s Barendrecht, Rotterdam Nederland.
11.05.1929 Tijdens de reis in ballast van Casablanca naar Key West door ontploffing van de hulpketel, daarbij vielen 4 doden en 1 zwaar gewonde, sleepboothulp ingeroepen en terug gesleept naar Casablanca.
12.05.1929 daar gearriveerd.
00.00.1935 In overleg met Tankerpool voor de sloop verkocht aan,
Thos W. Ward Ltd., Sheffield-Engeland.
23.02.1935 Gearriveerd in Inverkeihing om gesloopt te worden.
 

m/s Pendrecht (1)

m/s PENDRECHT (1)
naamsein: PNWK

Bouwjaar:1916
Bouwwerf: N.V. Werf Conrad & Stork Hijsch,
Haarlem-Nederland.(487)
Brt: 1.589, nrt: 955, dwt: 2.100,
lxbxhxd: 77,03(73,86) x 10,27 x 5,56 x 5,16
Tankschip, trunk dek, 1 dek, 2 stoomladingpompen.
2 x Bolinder gloeikopdiesel, 2 tew, 4 cyl., 2 schroeven,
(12 1/2 x 18 15/15), 640 rpk, 10,5 mijl.  
Machinebouwer: J. & C.G. Bolinders Mekaniska Verkstads A/B.,
Stockholm-Zweden.

History:
18.09.1916 tewatergelaten, 12.1926 opgeleverd.
00.12.1916-1918 PENDRECHT, N.V. Stoomvaart Maatschappij  De Maas, Rotterdam-Nederland.
00.03.1918-1933 Pendrecht, N.V. Stoomvaart Maatschappij 
s/s Pendrecht, Rotterdam-Nederland.
In januari 1926 nieuwe motoren ingebouwd,
2 x Deutz diesels, 4 tew, 6 cyl.,(360 x 570), 800 rpk, 10,5 mijl.
05.01.1933-1948 SUPPLIER II, Trinidad Leaseholds Lyd., Trinidad.
00.00.1948-1948 SUPPLIER II, Standard Oil Co., of Trinidad Ltd., Trinidad.
00.00.1948-1958 SUPPLIER II, Trinidad Shipping Co. Ltd., Trinidad.
In 1954 opgelegd, en in 1958 motoren verwijderd, in gebruik genomen als opslagschip. 
Geschrapt uit Lloyds register.

s/s Papendrecht (1) (1918-1924)

s/s PAPENDRECHT (1)
naamsein: PNSB

Bouwjaar: 1917
Bouwwerf Scheepsbouwwerf  't Huis de Merwede, H. te Veldhuis,
Papendrecht-Nederland.(25)
Brt: 1.313, nrt; 752, dwt: 2.000,
lxbxhxd: 72,44 x 11,11 x 5,49 x 4,60
Vrachtschip, flusdek, 1 dek.
3 cyl., Triple expansie stoommachine,
457, 736 & 1.219 x 762,  900ipk, 9,5 mijl.
2 x 2 vuurs Schotse ketels, v.o. 119 : 131 m2, 12,65 atm.
Machinebouwer: Machinefabriek & Stoomketelmakerij C.A. Kuypers,
Rotterdam-Nederland.

History:
Besteld door Burgerhout & Zoon, Rotterdam-Nederland, in 1917 aangekocht door  N.V. Stoomvaart Maatschappij De Maas, Rotterdam-Nederland.
00.05.1918-1919 PAPENDRECHT, N.V. Stoomvaart Maatschappij De Maas, Rotterdam-Nederland.
00.01.1919-1924 PAPENDRECHT, N.V. Stoomvaart Maatschappij Kustvaart, Rotterdam-Nederland.
26.08.1922 Op de reis van Sunderland naar Harlingen  met 1.887 ton steenkolen, bij Harlingen aan de grond gelopen, 28.08.1922 na lossen van 450 ton steenkolen vlot gekomen en bij inlopen van de haven van Harlingen op het Noorderhoofd gevaren, aan zowel het schip als het havenhoofd ontstond schade.
24.01.1924-1927 AILSA, Chr. Salvesen & Co., Leith-Engeland.
00.00.1927-1936 AILSA, South Georgia Co. Ltd., Leith-Engeland.
02.05.1936-1937 REVAL, D/S. Draco A/S., Kopenhagen-Denemarken.
15.02.1938-1940 ONTO, O/Y. Finska Insjo A/B., Helsingfors-Finland.
00.00.1940-1940 ONTO, Rederi A/B. Notung, Helsinki-Finland.
23.01.1940 Tijdens de reis in ballast van Zeebrugge naar de Tyne,  op 2,7 mijl van Smith 's Knoll Buoy op een mijn gelopen en gezonken in positie 51.52 N, 02.11 O, de bemanning kon worden gered, de mijn was gelegd op 08.01.1940 door de Duitse ondezeeer U 56.

m/s Scherpendrecht (3) 1955

m/s SCHERPENDRECHT (3)      imo nr: 5148651
naamsein: PHJI

Bouwjaar: 1955
Bouwwerf: N.V. De Noord,
Alblasserdam-Nederland.(640)
Brt: 9.805, nrt: 6.016, dwt: 13.416,
lxbxhxd: 140,25 x 18,42 x 11,13 x 7,46
In 1964 brt: 6.507, nrt: 3.589, dwt: 13.416,
lxbxhxd: 158,32(147,73) x 18,42 x 11,13  x 7,45
Vrachtschip, 5 ruimen, G 17.804 m3, B 16.109 m3,
shelterdek closed, 2 dekken, bunkers 1.168 ton.
In 1964:  6 ruimen.
Doxford diesel, 2 tew, 4 cyl., (600 x 2.320),
3.450 rpk, 2.574 kW, 12,5 mijl.
Machinebouwer: N.E. Marine Engineering Co. Ltd.,
Wallsend-Engeland.

History:
06.06.1955 tewatergelaten, 17.09.1955 opgeleverd,
17.09.1955-1968 HEREFORD BEACON, Medomsley Steamship Co. Ltd., London-Engeland.(GTFS)
In 1964 Verlengd  tot gesloten shelterdek, bij Boele 's Scheepswerven & Machinefabriek N.V., Bolnes-Nederland.
27.08.1964 Weer in de vaart.
00.01.1968-1970 SCHERPENDRECHT, N.V. Stoomvaart Maatschappij De Maas, Rotterdam-Nederland.
19.06.1970-1975 NIKE, Arabella Shipping Co. Ltd., Famagusta-Cyprus.
00.00.1975-1976 NIKE, Arabella Shipping Co. Ltd., Limassol-Cyprus.
00.00.1976-1979 EASTERN UNITY, Fern Shipping Co. Ltd., Panama.
In 1979 verkocht voor de sloop aan Gi Yuen Steel Enterprises Co. Ltd., Kaohsiung-Taiwan.
08.04.1979 Aangekomen te Kaohsiung-Taiwan.
16.04.1979 Aanvang sloop.
 

m/s Woensdrecht (5)1982

m/s WOENSDRECHT (5)       imo nr: 8010702
naamsein PIRL, 1990: PHUP, 1992: PCOL, 1993: PHUW,
1993: S6BP

Bouwjaar: 1982
Bouwwerf Oresundvarvet A/B/, Landskrona-Zweden.(282)
Brt: 26.171, nrt: 16.914, dwt: 11.858,
lxbxhxd: 186,54(180,02) x 30,05 x 16,79 x 11,86
Bulkcarrier, 5 ruimen, 51.680 m3,
4 kranen van 35 ton SWL, 1.502 Teu.   
B&W diesel 4L90GFCA, 2 tew, 4 cyl.,
(900 x 2.180), 96 omw/min, 13.680 rpk, 10.195 kW, 16 mijl. 
Machinebouwer: A/B. Gotaverken, Gothenborg-Zweden.

History:
01.03.1982 kiellegging, 06.08.1982 tewatergelaten,
25.11.1982 opgeleverd.
25.11.1982-1990 WOENSDRECHT, B.V. Maatschappij m/s Woensdrecht, Rotterdam-Nederland.
10.05.1990-1992 STAR LORRAINE, B.V. Maatschappij m/s Woensdrecht, Rotterdam-Nederland.
01.08.1992-1993 ALTAMIRA, B.V. Maatschappij m/s Woensdrecht, Rotterdam-Nederland.
13.07.1993-1993 STAR LORRAINE, B.V. Maatschappij m/s Woensdrecht, Rotterdam-Nederland.
01.12.1993-1995 STAR LORRAINE, Woensdrecht Pte. Ltd. Singapore.
15.07.1995-1997 NEDLLOUD ABIDJAN, Woensdrecht Pte. Ltd. Singapore.(charter Nedlloyd)
11.08.1997-2001 WOENSDRECHT, Woensdrecht Pte. Ltd. Singapore.
00.01.2001-2001 WINDSOR CASTLE, Shamrock Liners Ltd.,
Nassau-Bahama's.
23.02.2001-2003 WINDSOR CASTLE, Navalmar Ltd., London-Engeland.(vlag Nassau-Bahama's).
09.01.2003-2008 WINDSOR CASTLE, Navalmar Ltd., London-Engeland.(vlag George  Town-Cayman Islands)
00.00.2008-2009 WINDSOR CASTLE, Navalmar Ltd., London-Engeland.(vlag Panama)
00.12.2009-2011 SVYATOY KONSTANTIN, Nantano Navigation S.A., Ukraine.(vlag Panama)
14.03.2011 Aangekomen voor de sloop bij, Ag Enterprises,
Port Alang-India.
20.03.2011 Aanvang sloop.