vOOR AL UW SCHEEPSVAART BOEKEN, CD'S EN DVD'S

s/s Britsum 1869 (1908-1927)

s/s BRITSUM (1)
naamsein: NHGT

Bouwjaar: 1899
Bouwwerf: Short Bros Shipyard, Sunderland-Engeland.(285)
Brt2.352, nrt: 1.442, dwt: 3.380, lxbxhxd: 87,17 x 13,13 x 6,40 x 5,99
Type: Vrachtschip
3 cyl., stoommachine, 9 mijl, b x s = 535, 890, 1.460 x 990
Machinebouwer: G. Clark, Sunderland-Engeland.

Historie:
00.00.1899-1901 AVONDALE, Elder Steamship Co. Ltd., Sunderland-Engeland.
00.00.1908-1908 NETTUNO, P. Lorusso & Co., Bari-Italie.
00.00.1908-1927 BRITSUM, N.V.Stoomvaart Maatschappij Oostzee, Amsterdam-Nederland.
00.00.1927-1942 RAUNA, Seeburg Bros, Riga-Estland.
00.00.1942 Door Duitsland in beslag genomen herdoopt in BRAUNSBERG.
00.00.1945 In de Oostzee op een mijn gelopen zwaar beschadigd.
00.00.1946 Verkocht voor de sloop.

s/s Heelsum(2) 1948 (1948-1962)

m/s HEELSUM (2) i            mo nr: 5020433
naamsein: PEPI

Bouwjaar: 1948
Bouwwerf: Nederlandse Dok en Scheepsbouw Maatschappij N.V., Amsterdam-Nederland.(121)
Brt: 6.259, nrt: 3.796, dwt: 10.200, lxbxhxd: 134,47 x 18,44 x 7,93
Type: Vrachtschip
Lijndienst: Independent Gulf Line, NW. Europa – Golf van Mexico.
Werkspoor dieselmotor NE3/48, 2 tew, 6cyl., (650 x 1.300 mm),
2.600 rpk, 11 mijl.
Machinebouwer: N.V. Werkspoor, Amsterdam-Nederland

Historie:
1 april 1943 kiellegging, 15 juli 1944 tewatergelaten,
20 maart 1948 opgeleverd.
Op stapel gezet voor de Duitse Regering als m,s GUTENFELS, Deutsche Dampfschiffahrt Gesellshaft Hansa-Bremen.
00.09.1944 Als blokschip In het Noordzee Kanaal afgezonken nabij de Hembrug.
00.05.1945 Gelicht door de Nederlandse Regering.
00.11.1945 Door N.V. Stoomvaart Maatschappij Oostzee, Amsterdam-Nederland aangekocht.
20.03.1948-1962 HEELSUM, N.V. Stoomvaart Maatschappij Oostzee, Amsterdam-Nederland.
00.00.1957 Omgebouwd tot zware oliestoker.
09.05.1962 Zware brand in de machinekamer gehad te Rotterdam, niet meer gerepareerd.
29.05.1962-1978 ANTONIS, Cia Naviera Antonis S.A., Beirut-Libanon.
26.11.1978 Aangekomen voor de sloop, Karachi-Pakistan.
14.02.1979 Aangekomen voor de sloop bij, Seyd & Co.,
Gadani Beach-Pakistan
00.03.1979 Aanvang sloop.

w/s Witmarsum 1956 (1956-1972)

m/s WITMARSUM             imo nr: 5392329
naamsein: PIRE

Bouwjaar 1956
Bouwwerf: Scheepswerf J. Smit & Co. Zonen,
Alblasserdam-Nederland.(558)
Brt 6.229:, nrt: 3.412, dwt: 10.290,
lxbxhxd: 147,48(140,30) x 18,84 x 11,46 x 7,88
Type: Vrachtschip, 10 Passagiers, Shelterdeck, 5 ruimen.
Lijndienst: Independent Gulf Line, NW. Europa – Golf van Mexico.
MAN dieselmotor K 8270/120A, 2 tew, 8 cyl.,(700 x 1.200 mm),
5.400 rpk, 14,5 mijl.
Machinebouwer: MAN Nederland, IJsselmonde, Rotterdam-Nederland.

Historie:
Aanvankelijk op stapel gezet als WINSUM
21 december 1954 kiellegging, 5 december 1955 tewatergelaten,
27, 28 februari 1955 proefvaarten, 29 februari 1955 opgeleverd.
29.02.1955-1972 WITMARSUM, N.V. Stoomvaart Maatschappij Oostzee,
Amsterdam-Nederland.
00.00.1972-1976 MINFUNG, Ocean Tramping Co. Somalie.
00.00.1976-1983 HING QI-120, China Ocean Shipping Co., China.
00.00.1983 Verkocht voor de sloop, China.

s/s Boomberg 1910 (1910-1932)

s/s BOOMBERG
naamsein: NHBD

Bouwjaar: 1910
Bouwwerf: A. Vuyk & Zonen Scheepswerf,
Capelle aan den IJssel-Nederland.(350)
Brt: 1.699, nrt: 1.034, dwt: 2.815,
lxbxhxd: 82,30 x 11,94 x 6,05 x 5,33
Type: Vrachtschip
3 cyl., stoommachine, 860 ipk, b x s = 510, 840 ,
1970 – 915 mm, 9 mijl.
Machinebouwer: G.T. Greey & Co., South Shields-Engeland.
 

Historie:
22 december 1909 tewatergelaten, februari 1910 opgeleverd.
00.02.1910-1932 BOOMBERG, N.V. Stoomboot Maatschappij Hillegersberg, Amsterdam-Nederland.
00.00.1921 Opgelegd.
00.00.1932-1942 SIGRID, Kasmu Laeva Omanikud, O. Tiedemann,
Kasmu-Estland.
00.00.1942 Door Duitsland in beslag genomen, herdoopt in s/s DETLEF.
03.04.1945 Tijdens een geallieerde luchtaanval op Kiel, werd het schip zwaar beschadigd en gezonken.
00.00.1950 Gelicht en gesloopt in Hamburg-Duitsland.

s/s Zypenberg 1951 (1935-1958)

s/s ZIJPENBERG
naamsein: PIZW

Bouwjaar: 1930
Bouwwerf: Ayershire Dockyard Ltd., Irvine-Engeland.(515)
H. Lithgow Lewis & Grove Williams Glasgow-Schotland.
Brt: 5.054, nrt: 3.099, dwt: 9.050, lxbxhxd: 123,80 x 16,33 x 7,82 x
Type: Vrachtschip
3 cyl., stoommachine, 2.200 ipk, b x s = 650, 1.065,
1.830 – 1.220 mm, 9,5 mijl.
Machinebouwer: Rankin & Blackmore Ltd., Greenock-Engeland.

Historie:
00.00.1935-1935 CHARTERHURST, H. Lithgow, Glasgow-Schotland
00.03.1935-1958 ZIJPENBERG, N.V. Stoomboot Maatschappij Hillegersberg, Amsterdam-Nederland.
00.00.1958-1964 GROCE MARINA, Italo Groce, Genua-Italie.
00.08.1964 Aangekomen voor de sloop, La Spezia-Italie.

s/s ZAAN 1921 (1921-1955)

s/s ZAAN (2)
naamsein: PIVH

Bouwjaar: 1921
Bouwwerf: Scheepswerf Baanhoek, Sliedrecht-Nederland.(307)
Brt: 1.309, nrt: 733, dwt: 2.015, lxbxhxd: 72,37 x 11,20 x 5,49 x 4,85
Type: Vrachtschip
3 cyl.,stoommachine, 900 ipk, b x s = 445, 735, 1.170 – 915 mm, 9 mijl.
Machinebouwer: Penn & Bauduin Machinefabriek, Dordrecht-Nederland.

Historie:
00.04.1921-1940 ZAAN, N.V. Houtvaart, Rotterdam-Nederland.
00.00.1940-1945 ZAAN, Joseph Constantine SS Line Ltd.,
Middlesbarough-Engeland.(beheer)
07.09.1940 Tijdens luchtaanvallen op London ernstig beschadigd.
00,00.1945-1955 ZAAN, N.V. Houtvaart, Rotterdam-Nederland.
00.00.1954 Omgebouwd tot oliestoker.
00.05.1955-1960 GRETKE OLDENDORFF, Egon Oldendorff,
Lubeck-Duitsland.
18,10,1960 Nabij jakobstad aan de grond gelopen, zware schade.
08.01.1960 Aangekomen voor de sloop bij, Alnwick Harmstorff,
Hamburg-Duitsland.

m/s Merwede 1940 (1940-1963)

m/s MERWEDE      imo nr: 5233250
naamsein: PFYW

Bouwjaar: 1940
Bouwwerf: A. Vuyk & Zonen Scheepswerf,
Capelle aan den IJssel-Nederland.(656)
Brt: 5.355, nrt: 3.077, dwt: 9.440, lxbxhxd: 139,78 x 17,98 x 11,18 x 7,54
Type: Vrachtschip
Stork dieselmotor, 2 tew, 6 cyl.,(700 x 1.200 mm),
3.200 rpk, 11,5 mijl.
Machinebouwer: Gebroeders Stork & Co., Hengelo-Nederland.

Historie:
21 maart 1940 tewatergelaten, 14 mei 1940 opgeleverd.
14.05.1940-1945 Door de Duitsers in beslag genomen, herdoopt in MINERVA, daarna herdoopt in GOTHA, in beheer bij de Norddeutsche Lloyd.
16 april 1945 Beschadigd door een Russische onderzeeboot in de Oostzee nabij Rixhoft.
00.05.1945 Teruggevonden te Christiansand.
27.10.1945 Terug bij de bouwwerf.
01.05.1946-1963 MERWEDE, N.V. Houtvaart, Rotterdam-Nederland.
00.00.1963-1966 BORK LOGGER, Essar Shipping Corp.Michail A. Karageorgis Hellas Ltd., Panama.
00.00.1966-1970 SIELT LOGGER, Essar Shipping Corp.Michail A. Karageorgis Hellas Ltd., Panama.
00.00.1970-1972 IVO LOGGER, Essar Shipping Corp.Michail A. Karageorgis Hellas Ltd., Panama.
05.05.1972 Aangekomen voor de sloop bij, Chinese Mainland Shipbreakers, Whampoa-China.

m/s Willm Barendsz(1) 1958 (1946-1955)

m/s WILLEM BARENDSZ (1)
naamsein: PIPZ - PDDT

Bouwjaar: 1931
Bouwwerf: Gotaverken A/B., Gotenborg-Zwden.(459)
Brt: 10.409, nrt: 6.225, dwt: 14.500,
lxbxhxd: 154,09(149,29) x 19,57 x 9,49 x 4,44
Type: Traankokerijschip
2 x B&W dieselmotor ,4 tew, 6 cyl., (630 x 1,200 mm), 2 schroeven,
4.800 rpk, 10 mijl.
Machinebouwer: Gotaverke A/B., Goteborg-Zweden.

Historie:
00.12.1931-1945 PAN GOTHIA, Rederi A/B., Pagota Kungsbacka-Zweden.
00.10.1945 Aangekocht door Vinke & Co, voor de Nederlandse Maatschappij voor de Walvisvaart.
02.03.1946 Aangekomen bij de ADM te Amsterdam om te worden verbouwd tot traankokerijschip.
24.10.1946-1955 WILLEM BARENDSZ, N.V. Nederlandse Maatschappij voor de Walvisvaart, Amsterdam-Nederland.
00.00.1955-1960 BLOEMENDAEL, N.V. Nederlandse Maatschappij voor de Walvisvaart, Amsterdam-Nederland.
00.00.1960-1964 NITTI MARU, Nitto Hogei K.K., Tokyo-Japan.
00.00.1964-1966 NICHEI MARU, Nippon Suizan K.K., Tokyo-Japan.
29.06.1966 Aangekomen voor de sloop, Aioi-Japan.

m/s Willem Barendsz(2) 1955 (1955-1965)

m/s WILLEM BARENDSZ (2)       imo nr: 5389906
naamsein: PEQE

Bouwjaar: 1955
Bouwwerf: Dok en Werf Maatschappij Wilton-Feijnoord N.V.,
Schiedam-Nederland. (743)
Brt: 26.830, nrt: 15.090, dwt: 26.570,
lxbxhxd: 206,51(194,02) x 27,59 x 19,00 x 10,73
Type: Traankokerijschip
2 x MAN dieselmotor K6Z78/140A, 2 tew, 6 cyl., (780 x 1.400),
2 schroeven, 10.500 rpk, 7.833 kW, 14,5 mijl
Machinebouwer: Dok en Werf Maatschappij Wilton-Feijnoord,
Schiedam-Nederland.

Historie:
2 november 1953 kiellegging, 20 november 1954 tewatergelaten,
9 juli 1955 opgeleverd.
09.07.1955-1965 WILLEM BARENDSZ, N.V. Nederlandse Maatschappij voor de Walvisvaart, Amsterdam-Nederland.
27.10.1965-1973 WILLEM BARENDSZ, Willem Barendsz Co. Ltd., Silverman Group, Kaapstad-Zuid Afrika.
00.00.1965 Verbouwd tot vismeelfabriekschip.
00.00.1973-1978 YU SIN, Korea Wonyang Fisheries Co. Ltd., Pusan-Zuid Korea.
00.00.1974 Verbouwd tot visfabriekschip.
00.00.1978-1981 GAE CHEOG NO 1, Korea Wonyang Fisheries Co. Ltd., Pusan-Zuid Korea.
00.00.1981-1986 GAE CHEOG, Korea Wonyang Fisheries Co. Ltd., Pusan- Zuid Korea.(6MTO)
00.00.1983 Opgelegd.
00.00.1986-2001 OCEAN PIONEER, Korea Wonyang Fisheries Co. Ltd., Pusan-Zuid Korea.
(Alaska Surimi Products Inc., Seattle-Alaska-USA.)
01.06.2001 Aangekomen voor de sloop, Xinhui-China.