vOOR AL UW SCHEEPSVAART BOEKEN, CD'S EN DVD'S

s/s Nijkerk(1) 1915 (1922-1950)

s/s NIJKERK (1) 
naamsein: PGKO

Bouwwjaar: 1915
Bouwwerf: Blohm & Voss A.G., Hamburg-Duitsland (232)
Brt: 5.766, nrt: 3.619, dtw: 8.800,                       
lxbxhxd: 128,01 x 17,16 x 8,50
Vrachtschip, welldeck, 2 dekken.
Quadruple expansie stoommachine,
24, 34, 5/5, 50 & 72, 13/16-54 4 cyl., 2.750 ipk, 11,5 mijl.
Machinebouwer: Blohm & Voss A.G., Hamburg Duitsland.

Historie: 
15.07.1915 tewaterlating, 13.07.1919 opgeleverd.
13.07.1919-1919 PANGANI, Deutsche Ost Africa Line A.G.,
Hamburg-Duitsland.
08.09.1919-1921 PANGANI, The Shipping Controler, London-Engeland.
( in beheer bij de Glenn Line Ltd.)
00.07.1921-1922 CASSIO David Steamship Co.Ltd., London-Engeland.
00.02.1922-1950 NIJKERK (1), N.V. Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij, s'-Gravenhage-Nederland.
In 1950 verkocht voor de sloop aan N.V. Frank Rijsdijk Industrieele Ondernemingen, Hendrik Ido Ambacht-Nederland.

 

s/s Holland(1) 1923 (1923-1950)

s/s HOLLAND (1)  
n
aamsein: PBQT, na 1934 PESM

Bouwjaar:1923
Bouwwerf: N.V. Scheepsbouw Maatschappij  Nieuwe Waterweg,
Schiedam-Nederland.(121)
Brt: 895, nrt: 312, dwt: 1.000,
lxbxhxd: 64,30 x 10,06 x 3,29
Vrachtschip, type open shelterdek, 2 dekken.
Accommodatie voor 10 passagiers.
Triple expansie stoommachine, 3 cyl.,
16, 26 & 42-30, 600 ipk, 10 mijl.
Machinebouwer: N.V. Scheepsbouw Maatschappij Nieuwe Waterweg,
Schiedam-Nederland.

Historie: 
03.04.1923 kiellegging, 11.08.1923 tewaterlating,
25.09.1923 opgeleverd.
25.09.1923-1950 HOLLAND, N.V. Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij, 's-Gravenhage-Nederland.
00.11.1950-1963 BORDER, African Coasters Pty. Ltd.,
Durban-Zuid Afrika.
In 1963 verkocht voor de sloop aan K. Nathan Pty. Lyd., 
Durban-Zuid Afrika.
00.02.1964 aanvang sloop.

 

s/s Amstelkerk 1929 (1929-1953)

s/s AMSTELKERK 
naamsein: NDCQ ,na 1934 PCPL

Bouwjaar 1929
Bouwwerf:Nuscke & Co., Stettin-Duitsland. (286)
Brt: 4.457, nrt: 2.314. dwt: 5.955,
lxbxhxd: 116,95(112,57) x 16,21 x 7,77  x 7,04
Vracht- passagiersschip, open shelterdeck, 2 dekken.
Accommodatie voor 36 eerste klasse, 100 dekpassagiers. 
In 1933 accommodatie voor 60 eerste klasse en 100 dekpassagiers.
In 1946 accommodatie voor 73 passagiers.
2 Escher Wyss stoomturbines, 3.000 apk., 13 mijl.
Machinebouwer: Escher Wyss & Co., Zurich-Zwitserland.

Historie:
26.07.1928 tewaterlating, 05.04.1929 opgeleverd.
05.04.1929-1953 AMSTELKERK, N.V. Vereenigde Nederlandse Scheepvaartmaatschappij, 's-Gravenhage-Nederland.
00.05.1940 door de Nederlandsche Scheepvaart en Handelsonderneming te Londen in beheer gegeven aan Phs. van Ommeren Ltd., Londen.
01.10.1945 teruggegeven aan de VNS.
In september 1953 verkocht voor de sloop aan Leon Engeler en in Gent-Belgie gesloopt.

m/s Bloemfontein 1934 (1934-1959)

m/s BLOEMFONTEIN 
naamsein: PDDV

Bouwjaar: 1934
Bouwwerf:N.V. Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij,
Amsterdam-Nederland (228)
Brt: 10.081, nrt: 6.160, dwt: 10.565,
lxbxhxd: 148,95 x 19,28 x 10, 63 x 7,05
Vracht- passagiersschip, full scantling, 2 dekken.
accommodatie voor 93 eerste klasse, 32 derde klasse passagiers.
In 1948 accommodatie voor 120 eerste klasse en 66 toeristenklasse passagiers.
2 x AEG diesels, 2 x 6 cyl., 2 tew, 2 schroeven, 8.300 apk, 16 mijl.
Machinebouwer: Machinefabriek Gebroeders Stork & Co. N.V.,
Hengelo-Nederland.

Historie: 
2
6.08.1933 kiellegging, 16.06.1934 tewaterlating,
20.10.1934 opgeleverd.
(het schip werd vanuit Pretoria als eerste schip ter wereld langs radiotelegrafische weg te water gelaten)
20.10.1934-1959 BLOEMFONTEIN,  N.V. Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij, 's-Gravenhage-Nederland.
01.06.1940 door de Nederlandsche Scheepvaart- en Handelscommissie te Londen in beheer gegeven aan Mr. D.A. Delprat, Batavia.
01.03.1942 beheer overgedragen aan de VNS Inspectie te San Francisco.
01.11.1942 beheer overgedragen aan de Stoomvaart Maatschappij "Nederland", New York-USA.
15.10.1945 teruggegeven aan de VNS.
In februari 1959 verkocht voor de sloop Patt Manfield & Co. Ltd., 
Hong Kong.
Arriveerde 8 augustus 1959 voor haar laatste reis aan de sloperswerf.
Aanvang sloop september 1959.

m/s Simonskerk 1961 (1961-1970)

m/s SIMONSKERK         imo nr: 5328809
naamsein: PHMU                                              

Bouwjaar: 1961
Bouwwerf: Machinefabriek & Scheepswerf van P. Smit Jr. N.V.,
Rotterdam-Nederland (635)
Brt: 9.821, nrt: 5.761, dwt: 12.007 ,
lxbxhxd: 161,06(146,31) x 21,07 x 11,09 x 9,00
Vrachtschip met passagiersaccommodatie, 
closed shelterdeck, 3 dekken., bunkers 1.554 ton.
12 passagiers, 49 bemanningsleden.
Smit-B&W diesel,  2 tew, 9 cyl.,(740 x 1.600), 10.600 rpk, 7.797 kW, 18 mijl.
Machinebouwer:  Machinefabriek en Scheepswerf van P. Smit Jr. N.V.,
Rotterdam-Nederland.

Historie:
23.06.0960 kiellegging, 25.01.1961 tewaterlating,
29.051961 opgeleverd.
29.05.1961-1970 SIMONSKERK, N.V. Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij, 's-Gravenhage-Nederland.
01.07.1970-1977 SIMONSKERK, Koninklijke Nedlloyd  N.V.,
Rotterdam-Nederland
01.05.1977-1981 NEDLLOYD SIMONSKERK, Nedlloyd Lijnen B.V.,
Rotterdam-Nederland.
00.00.1981-1984 SAUDI FALCON, Saudi Falcon Shipping Company Ltd., Jeddah-Saoedi Arabie.
25.03 1984 Verkocht voor de sloop naar de Volksrepubliek China.
Arriveerde 1 juni 1984 voor de sloop, China.

m/s KLOOSTERKERK 1964 (1964-1970)

m/s KLOOSTERKERK           imo nr: 6412059
naamsein: PFKF                                                      

Bouwjaar: 1964
Bouwwerf:  Scheepswerf van der Giessen de Noord N.V.,
Krimpen a/d IJssel-Nederland. (817)
Brt:9.891, nrt: 5.493, dwt: 11.500,
lxbxhxd: 164,95(153,30) x 21,08 x 11,89 x 8,97
Vrachtschip, closed shelterdeck, 2 dekken, bunker 2.245 ton.
37 bemanningsleden.
Stork diesel, 2 tew, 6 cyl., (850 x 1.700),
14.200 rpk, 10.445 kW, 19 mijl.
Machinebouwer: Koninklijke Machinefabriek Gebr. Stork & Co. N.V.,
Hengelo-Nederland.

Historie:   
01.08.1963 kiellegging, 24.04.1964 tewaterlating,
 28.10.1964 opgeleverd.
28.10.1964-1970 KLOOSTERKERK, N.V. Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij, 's-Gravenhage-Nederland.
01.07.1970-1971 KLOOSTERKERK, Koninklijke Nedlloyd B.V.,
Rotterdam-Nederland.
07.06.1971-1977 STRAAT KOREA, Koninklijke Java China Paketvaart Lijnen N.V., Amsterdam-Nederland.
01.05.1977-1983 NEDLLOYD KOREA, Nedlloyd Lijnen B.V.,
Rotterdam-Nederland.
00.00.1983-1984 SAUDI YENBO, Al Riyadh Navigation Co. Ltd., 
Sharjah-Verenigde Arabische Emiraten.
In 1984 verkocht voor de sloop naar Kaohsiung-Taiwan.
Arriveerde 9 juni 1984 voor de sloop bij, Chin Tai Steel Enterprises,
Kaohsiung-Taiwan. 
06.07.1984 Aanvang sloop.
19.07.1984 Gereed met de sloop.